Stilteruimtes, om te bezinnen, beslist niet voor gebed (oh, wacht…)

23-06-2016 12:39

De JOVD in Utrecht heeft bezwaar aangetekend tegen de door de Universiteit Utrecht ingerichte ‘stilteruimtes’. De jonge liberalen reageren verbolgen op het besluit van de universiteit om het gebed van gelovige studenten te faciliteren door het ter beschikking stellen van maarliefst elf ruimtes, en tja, zeg nu zelf:

“De Universiteit probeert te verdoezelen dat ze gebedsruimtes faciliteren omdat ze ook wel weten dat dit niet hoort bij een openbare Universiteit”” aldus Juliëtte van Gilse van de JOVD Utrecht.

Kolf- en EHBO-ruimtes

Hoewel de universiteit zelf aangeeft dat de ruimtes primair bedoeld zijn als kolf- en EHBO-ruimtes, voegt men er aan toe dat deze ook voor rust, stilte en gebed kan worden gebruikt. Een universiteitswoordvoerder legt uit: “We zijn een openbare en internationale universiteit, met een grote variëteit aan medewerkers en studenten. De ruimtes zijn daarom multifunctioneel ingericht.”

In reactie op de opgelaaide discussie over de zogenoemde ‘stiltekamers’ wist Tilburg University woensdag heel grootmoedig te melden dat dit misschien onderwerp van discussie is in Utrecht, maar dat een ruimte ‘voor reflectie en gebed’ in Tilburg ‘geen issue’ is.

Om gelijk maar te benadrukken dat Tilburg gewoon lekker eigenzinnig over de vervelende, mogelijk xenofobe, eventueel islamofobe bezwaren van principiële liberalen heenstapt, citeert men student bedrijfseconomie Youssef Essaghir die, om het standpunt kracht bij te zetten dat de studie mogelijk schade kan lijden als de gelovige student zijn bidmomentje wordt ontzegd, laat weten: “Een taak van de universiteit is om de studenten zo goed mogelijk te helpen met studeren. Stilteruimtes dragen daar ook aan bij. Als je die faciliteiten gaat afschaffen, dan moet de student naar huis om te gaan bidden. Dat is niet handig als je ver weg woont.”

Basiswaarden secularisme

Met andere woorden: omdat ik perse bidden moet en mij de gelegenheid daartoe wordt ontnomen moet ik helemaal naar huis om het matje te spreiden. Dit komt mijn studieresultaten niet ten goede- dus komaan, universiteit. Niet zeiken!

Leer mij ze kennen, de lieden die onder het mom van inclusiviteit en ‘multifuctionaliteit’ de basiswaarden van het secularisme aan hun laars lappen.

Dezelfde discussie inzake het al dan niet faciliteren van ‘een plek op school voor meditatie, bidden of gewoon tot jezelf komen’ woedt nu ook op de Hogeschool van Amsterdam. Op de Facebookpagina van de HvA vat te lezen:

 

“Heb je ook van die lange schooldagen dat je er even tussenuit wilt? Even weg van alle drukte en jezelf opladen. Bijvoorbeeld door te doen aan yoga, mindfulness, meditatie, bidden of gewoon tot jezelf komen? Vul dan nu de enquête in om een bezinningsruimte te realiseren op de HvA!”

 

Mindfulness! Yoga! Bezinning! En als we dan toch ‘multifunctioneel’ bezig zijn, dan mogen we de mohammedaanse medemens hun matje leggen niet ontzeggen, toch?

Los van de sympathieke hoe-kun-je-hier-tegen-zijn-toon van de voorstanders kun je je afvragen of en hoe het aantal Yoga-studenten, Bhagwanbabes en/of mindfulnessmeisjes in verhouding staat tot studenten van de mohammedaanse persuasie.

Bovendien: hoe halal is het voor belijders van de laatste en finale openbaring van God aan de mensen om hun gebeden op te zeggen tussen schaarsgeklede tantradames en chantende aanhangers van Maharishi Mahesh Yogi. Gezien de samenstelling van de studentenpopulatie is het waarschijnlijker dat het vooral moslims zullen zijn die gebruik zullen maken van de stilteruimtes. Hoe ogenschijnlijk onschuldig ook, kan en moet de roep om dit soort faciliterende gebedsruimtes worden gezien als de zoveelste tegemoetkoming aan de religie van de vrede in een immers seculier bedoelde openbare leeromgeving.