Zijn we er dan toch met zijn allen ingetuind? Of gaat Nutopia, dat ietwat naïeve woordspelige fenomeen rondom Utopia, toch nog uitgroeien tot megalomane proporties?
Het toch al zo boeiende Utopia-experiment van SBS, dat inderdaad heel rustig de tijd neemt om een nieuwe wereldorde te vormen, wordt on-the-side bijgestaan door gratis(!) reclame(makers).
Gratis reclame? Echt waar?
Jazeker. Want zelden is het zo goed gelukt om een tv programma op te pimpen met gratis(!) reclame. Waar je vroeger in de voorlaatste aflevering van Big Brother in de rij moest gaan staan bij het BB-huis om Bart of Ruud voor je soepcommercial te strikken (en terecht), kun je tegenwoord iedere Utopia-aflevering voorzien van te gekke ‘inhakers‘.
Goh, echt leuk zeg! Vet niveau, helemaal iets van deze tijd. Mooi man. Niks viral, social media of Luckytv. Gewoon actueel ‘inhaken’. Goeie grappen maken en tegelijkertijd een merk in het zonnetje zetten. Beter kan eigenlijk niet.
Even dachten wij zelfs dat het succes van Utopia, en dientengevolge het succes van NUtopia, zijn eigen ondergang zou zijn. Maar niets is minder waar. Na het benoemen van een TOP-jury was daar de eerste serie inhakers.
Waarna het angstvallig stil werd…
Maar ze zijn terug. Kon ook niet anders. NUtopia! Het creatieve en marketingtechnische succes van 2014, durven wij gerust te beweren. En iedereen kan meedoen. Doen dus!
Samenvatting voor de TPO-redactie, niet voor publicatie:
Laten we ons hoogstpersoonlijk door de heren W. Gerstanowitz en J. de Mol in de luren leggen? Gratis inhaken en in je dure privé-tijd in de jury gaan zitten. Haha, wat een losers. Een samenwerking met SBS: laat ons niet lachen! Lieve reclamemakers, stop hier onmiddellijk mee en ga doen waar je goed in bent: voor heel veel geld veel te dure advertising maken. Gewoon zoals het vroeger was. Please!
Hugo & Hugo (gefingeerde namem, echte namen bij redactie bekend) zullen regelmatig een van de vele hilarische luchtbelletjes uit de wereld van marketing & reclame doorprikken.