Fotoweek benoemt Koen Hauser (1972) tot tweede Fotograaf des Vaderlands als opvolger van Ilvy Njiokiktjien. Met deze titel is Hauser een jaar lang hét gezicht van de Nederlandse fotografie.
Volgens de Stichting Fotoweek is Hauser “een fotograaf die als geen ander autonoom werk en commerciële fotografie met elkaar weet te combineren. Door zijn onderzoekende houding maakt hij mensen bewust van de betekenis van fotografie in hun leven.” Voor Fotoweek maakt Hauser een fotoserie in het thema Kijk! Mijn Geluk die tijdens Fotoweek op 12 tot 21 september 2014 wordt onthuld en te zien zal zijn tijdens het internationale fotografiefestival BredaPhoto.
In opdracht van Fotoweek maakt Hauser een fotoserie in het thema Kijk! Mijn Geluk waarin hij ervoor kiest om foto’s van geluksmomenten te bewerken tot glamourfoto’s. “Geluk is één van de moeilijkste dingen om in beeld te vatten”, zegt Hauser. Daarom wil hij de kracht en authenticiteit van spontane foto’s van geluksmomenten als uitgangspunt nemen. Hij haalt de personen op de foto uit hun context en maakt ze mooi met technieken zoals we dat van reclame en glossy’s gewend zijn.
Zowel de oorspronkelijke foto als de bewerkte foto worden naast elkaar getoond. De kijker kan zo beide foto’s met elkaar vergelijken en er zelf een oordeel over vormen. Hauser wil het publiek bij zijn serie betrekken en roept op om foto’s van geluksmomenten in te sturen ter bewerking. Tijdens Fotoweek zal Hauser het geluk van het publiek vastleggen in een pop-up fotostudio.
Koen Hauser heeft meerdere succesvolle projecten op zijn naam staan zoals een presentatie tijdens de Dutch Design Week in Eindhoven, de tentoonstelling de Luister van het Land met archieffoto’s van Spaarnestad Photo, Sculptural Nudes en het campagnebeeld voor de tentoonstelling Amazing Models in museum Boerhaave waarvoor hij Georgina Verbaan fotografeerde en daar vervolgens delen van een anatomisch model in monteerde.
Naast zijn vrije werk werkt hij in opdracht voor tijdschriften als LINDA, Volkskrant magazine, AvantGarde, Kunstbeeld, L’Officiel en Oog en wordt zijn werk tevens gepubliceerd in buitenlandse mode- en kunsttijdschriften. Het grote publiek kent zijn werk door de BN’ers die hij fotografeert zoals Caro Emerald en Loes Luca. Ook werkt Hauser voor merken als de Bijenkorf en Vlisco.
FOAM/ThePostOnline