De makers van onze wetten en regels hebben vaak grote moeite om gelijke pas te houden met de snelle technologische ontwikkelingen. Dat is logisch, want het is lang niet altijd even helder of nieuwe technologieën een bijdrage aan of juist een gevaar opleveren voor de veiligheid van verkeersdeelnemers. Dat geldt ook voor de komst van Google Glass. Deze slimme bril van Google toont informatie zoals een smartphone, maar dan handsfree. En precies dat zorgt voor discussie. Volgens de regels mag het, want het is immers handsfree. Maar houdt dat argument stand wanneer je iemand omver rijdt terwijl je je mail checkte?
Vorig jaar werd voor het eerst een vrouw in Amerika beboet voor het dragen van Google Glass. Maar de rechtbank in het Amerikaanse San Diego heeft de boete teruggedraaid. Het bleek onduidelijk of het apparaat aan of uit stond. Toch lijkt de rechtszaak het begin van een reeks waarin rechters beslissingen moeten nemen terwijl wetten nog onvoldoende duidelijkheid geven in wat wel en niet mag. Daarom pleiten verschillende overheden voor een verbod op Google Glass en soortgelijke apparaten tijdens het autorijden. Nog belangrijker, appen, mailen, facebooken, tweeten en sms’en leiden af. Die onoplettendheid zorgt jaarlijks voor tientallen doden. Daar zijn we bij InShared ook van overtuigd. Het is daarom goed dat Veilig Verkeer Nederland een landelijke campagne voert om het gebruik van smartphones in het verkeer te ontmoedigen.
Toch kijken we bij InShared liever met een andere bril naar Google Glass en zien we ook de mogelijkheden die deze nieuwe technologie biedt. In onze ogen kan Google Glass het autorijden zelfs veiliger maken. Doordat je onderweg praktische informatie projecteert, blijft de smartphone in je zak en hou je je ogen continu op de weg gericht. Zo hoef je niet meer op je dashboard te kijken om de benzinestand te controleren of in je navigatie een nieuwe bestemming in te vullen. En grote kans dat ontwikkelaars hier met talloze toepassingen nog verder op inspelen. Bijvoorbeeld een waarschuwing wanneer je achter het stuur in slaap valt, een melding wanneer je plotseling een file nadert of een heads-up wanneer je een wolkbreuk nadert. Wel zo fijn idee als iemand dan met je meekijkt. Twee zien immers meer dan een.
Maar niet alle functies van Google Glass zijn geschikt achter het stuur. Het laatste nieuws lezen terwijl je met 120 km per uur over de snelweg raast vraagt om problemen. Om te voorkomen dat Google Glass bij voorbaat op de lijst van verboden apparaten in het verkeer komt te staan, zou het goed zijn wanneer fabrikanten hier nu al over nadenken. Wellicht is de automodus een goed idee, zodat alleen de functies werken die de aandacht op het verkeer verbeteren zoals voice-besturing en waarschuwingsalerts. Uiteraard zou je achteraf ook moeten kunnen aantonen dat deze automodus geactiveerd was tijdens een autorit. Ik ben benieuwd naar jullie kijk op Google Glass in het verkeer. Vinden jullie dit hetzelfde als sms´en achter het stuur of is Google Glass onze nieuwe beschermengel in de auto?
De komende dagen op TPO Talk: the best of 2014. Deze blog verscheen eerder op 1 mei.