Opnieuw werden rekeninghouders van de Rabobank deze week geteisterd door een online storing. De zoveelste. Ook de banken ABN Amro en ING trekken regelmatig het bloed onder de nagels van hun klanten vandaan door ellenlange storingen. Deze storingen hebben vaak ook gevolgen voor online betaalbedrijven als Ideal en soms ook voor pin- en betaalautomaten.
Helaas lijkt er niet bepaald verbetering te zitten in deze ‘service’ van de grote drie banken. Uit een onderzoek van Allestoringen.nl blijkt dat de drie banken alleen al in 2014 86,5 procent meer storingen te verwerken kregen dan in de eerste vier maanden van 2013.
Koploper met de meeste storingen per jaar is telkens de ING, op de voet gevolgd door de Rabobank.
Volgens een woordvoerder van Allestoringen.nl is het een ‘structureel probleem’.
“In andere landen doen bankstoringen zich slechts incidenteel voor”, laat hij weten aan de Telegraaf.
De Consumentenbond is het inmiddels spuugzat. Vooral het feit dat er geen compensatieregeling bestaat voor klanten die schade oplopen door de storingen zit de Bond hoog. De Bond heeft eerder al bij Kamerleden geklaagd en gevraagd dit op de agenda te zetten, maar die lijken net zoveel van service te houden als de banken in kwestie.
“Banken zijn een nuts-voorziening. Ze zijn er verantwoordelijk voor dat alles werkt”, zegt Sandra de Jong van de Consumentenbond in een reactie aan het ANP.
De banken zelf reageren doorgaans zoals alle grote bedrijven reageren wanneer hun klanten worden gedupeerd: ‘Sorry voor de overlast, het wordt zo snel mogelijk opgelost, probeert u het later nog eens’. Dit meestal achteraf, omdat de telefonische helpdesk toch onbereikbaar is.
Anp/tpo