De Suzuki SX4 S-Cross 1.6 is top voor tachtig procent van alle autoritjes en je levende have aan boord wordt voor een stuntprijs beschermd door zeven airbags.
Ooit in een duister verleden deed ik als razende televisiereporter geregeld de zwaailichten-onderwerpen voor Hart van Nederland van SBS6. Kortom, nieuwsrepo’s over ‘felle uitslaande’ branden en ‘fatale’ ongelukken met alles wat rijdt, vaart en ook vliegt. De redactie in Amsterdam was vooral verzot op auto-ongelukken ‘met beknelling’. Hierbij zit een voertuig zo in elkaar, dat het hele dak er door de brandweer met grote hydraulische scharen afgeknipt moet worden om de inzittenden (eindelijk) te bevrijden. Die gingen vervolgens met allerhande braces en infusen zo de ambulance in, of erger en helaas niet zelden, de lijkwagen. Geloof me, ik heb er tientallen gezien en sindsdien heb ik een diepe, zéér diepe voorkeur ontwikkeld voor Zweedse automobielen.
Trouwens, handige extra tip, wil je een gedegen crash-advies, bel dan een autosloper en vraag hem naar zijn ervaringen. Ik heb dat (uiteraard) eens gedaan. Advies: Duitse auto’s (vooral VW en Audi) zijn beresterk en verkreukelen niet snel, al geldt dat minder voor oudere BMW’s (aldus de sloper). Sommige Zuid-Europese modellen (Alfa) noemde hij doodskisten en – jawel – Volvo’s kwalificeerde hij als kluizen.
Toegegeven, tegenwoordig kun je nauwelijks een merkonderscheid maken als het gaat om veiligheid van de huidige auto’s, die allemaal ruim in de EURO-NCAP-sterren zitten en waarbij een fabrikant als Renault zich bijvoorbeeld heeft ontpopt als veiligheids-expert.
Maar rij je occasions, dan zijn deze ervaringslessen nog zeker actueel. En hier wil ik toch graag even een punt maken, want hoe vaak komt het in jonge gezinnen niet voor, dat papa ’s ochtends in zijn grote leasetank met duizend airbags stapt en moeders de kids naar school brengt in zo’n wat minder moderne, maar tja, o zo handige, lekker zuinige en spotgoedkope Panda, Micra, Saxo, Alto, afijn u kent de modellen.
Ik overigens ook, hoor: ik zag ze namelijk vaak volledig in elkaar geprakt op urbane kruispunten, na meestal lullige aanrijdingen. Safety second. En als ik erbij vertel dat de kans op een ongeluk het grootst is een straal van tien kilometer rond je eigen huis dan klim je niet zo argeloos meer in zo’n gebakje, zeker niet met je bloedjes van kinderen.
‘De SX4 voelt net iets te licht aan voor zijn formaat, waardoor de auto bij 120 km per uur niet bepaald als een blok op snelweg ligt, nou ja, als een lego-blokje’
Goed, het gaat wat ver om meteen voor die crèche, school en bso-ritjes een XC70 aan te schaffen, maar er zijn alternatieven. Enter de nieuwe Suzuki SX4 S-Cross. Hij is niet klein, ook niet onhandig groot. Met zo’n 430 cm lengte is ie een slagje forser dan – pak ‘em beet – de nieuwe Panda.
Niet onbelangrijk: de SX4 onderscheidt zich daarnaast door een zeer stijve carrosserie, wat in de bittere praktijk inhoudt dat de autoportieren na een aanrijding doorgaans nog gewoon open kunnen. De brandweer kan de hydraulische scharen dus in de wagen laten. Verder telt deze uitgekiende Japanner zeven airbags (nummer zeven beschermt bijvoorbeeld de knieën van de bestuurder). Met al deze voorzieningen scoort de Suzuki vijf sterren in de testen van de EURO-NCAP. Dan blijft het Kiss & Ride in plaats van Kiss & Goodbye.
En oh ja, als er een veiligheidsgordeltje loszit, van de MaxiCosi ofzo, dan zie je dat acuut op het dashboard, evenals een te lage bandenspanning (ook weer zo’n oorzaak – klápband – van gemakkelijk te voorkomen ongelukken). En wat kost deze veilige kinderexpress? Slechts 17.999 euro.
Maar dan heb je er bij dit basemodel geen airco, stereo, cruise control, hoogteverstelling van de stoelen en elektrisch verstelbare buitenspiegels bij. Soit. Veilig blijft ie wel. Voor 3000 euro extra krijg je dit er allemaal wel bij, maar wellicht is het stukken slimmer om voor exáct datzelfde bedrag het Suzuki-allgrip-systeem te bestellen.
Zoals de benaming al verraadt heb je met deze optie, die slim kan schakelen tussen 2WD en 4WD, onder (vrijwel) alle rij-omstandigheden (regen, modder, sneeuw en ijzel) optimale grip. Yep, da’s superveilig. Want laten we nog een gezellig ongevalstatistiekje doen: op 80 kilometerwegen gebeuren de meeste (fatale) ongelukken doordat de auto per abuis met een wiel in de (zachte) berm terecht komt. Knullig, ja, maar door dit (gedeeltelijk) gripverlies schiet de auto per definitie diagonaal richting de andere weghelft, richting frontaal tegemoetkomende medeweggebruikers. Of een boom.
En die boom, weet ik uit ervaring, die wint het altijd. Tja, en dan heb je weer zo’n bermmonumentje. Zeker beginnende ouders met chronisch slaaptekort zijn soms door totale oververmoeidheid – zo weet ik eveneens uit ervaring – niet al te koersvast en dan komt zo’n vergevingsgezind allgrip-systeem zeker van pas.
De Suzuki SX4 is geen stádsauto, maar – omdat ie iets groter en praktischer is – een ideale agglomeratie-auto, waarmee hij uitermate geschikt blijkt voor 90 procent van alle ritjes, met of zonder kinderen.
‘De S-Cross heeft een hoge zit, wat de auto een magneet maakt voor dat leger recreatiebabyboomers bij wie de poen tegen de plinten klotst’
Echter, van de snelweg houdt ie niet, merkte ik op mijn lange rechtuit-testritten over de A6 door de immer winderige Noordoostpolder. Omdat Suzuki – net als alle fabrikanten – zo graag aan tal van milieu-eisen wil voldoen, voelt de SX4 namelijk net iets te licht aan voor zijn formaat, waardoor de auto bij 120 km per uur niet bepaald als een blok op snelweg ligt, nou ja, als een lego-blokje. Hij kan het wel, hoor, als het moet, maar hij vindt het hoorbaar niet fijn. Soepel cruisen met je pink is in elk geval geen optie. Voordeel is dan weer wel dat hij als lease-auto een (groene) bijtelling heeft van 20 procent en bovendien blijft het verbruik laag.
De 1.6 benzineversie zou – volgens Suzuki – 1 op 18,5 km kunnen halen. De 1.6 diesel (meer motoren zijn vooralsnog niet leverbaar) komt op 1 op 23,8 km. En ja, het is een Suzuki, een échte Japanner, dus neuh, snel kapot gaat ie niet. De S-Cross heeft een hoge zit, wat de auto een magneet maakt voor dat leger recreatiebabyboomers bij wie de poen tegen de plinten klotst.
Maar ik vind hem met name geschikt voor de hockey-moeder of vader, die deze SX4 desgewenst ook nog kan pimpen met een chroom-pakket, een RVS-pakket, of vette velgen.
Mocht je hem met alle geweld voor zakelijk gebruik willen inzetten, dan kan je bluetooth en navigatie bij bestellen. Eén ding blijft zeker: met de Suzuki SX4 S-Cross kom je niet snel in Hart van Nederland.