Recensie

De consequenties: Het leven is kunst , schrijven ook

29-05-2014 12:01

Niña Weijers is een van de grootste literaire talenten van dit moment. Door Opzij werd ze in 2013 uitgeroepen tot een van de ‘35 schrijfsters onder de 35’. In 2010 won zij de schrijfwedstrijd Write Now! en ze publiceert regelmatig korte verhalen. Weijers studeerde literatuurwetenschappen, is overduidelijk een boekenfan en geboren schrijfster. Iemand die weet wat een goed boek maakt en wat goed schrijven is. Weet ze met haar debuutroman De consequenties deze kennis en passie over te brengen?

Het leven als canvasdoek

In De consequenties is de hoofdrol voor Minnie Panis, een succesvolle jonge kunstenares. Haar kunstwerken gaan over haar eigen leven. Haar leven als canvasdoek. Haast toevallig maakt ze geniale kunststukken, waar ze prima van kan leven. Een bijzonder experiment die haar kunstenaars oeuvre nog verder kan doen stijgen, wordt in de war geschopt door Minnies eigen verleden, haar heden, haar verlangens: haar leven. Ze wil zijn, gezien worden en zet daarvoor haar eigen leven op het spel.

Minnie is geboren als couveuse baby, net levensvatbaar, bijna ‘onaf’. Een bijzonder kind dat leeft in haar eigen wereldje. Dat gevoel van onaf en bevreemd van de wereld zijn, heeft Minnie als twintiger nog steeds. Weijers omschrijft dit levendig, met gedachten die alle kanten opspringen. Herkenbaar hoe de gedachten razen, naar momenten vol details en droge kost, naar spanning en sensatie.

Gedetailleerd beschreven en omschreven

Weijers heeft ontzettend veel achtergrondkennis (vergaard). Hoe de gebeurtenissen en gedachten worden verklaard en uitgelegd aan de hand van de kunstwerken van anderen. Wereldschokkende gebeurtenissen zoals de instorten van de brug van Tacoma Narrows Bridge staan symbool voor gevoelens, gedachten en verlangens, maar nog meer voor het gebrek aan controle. Het boek wordt daarmee ontzettend gedetailleerd, maar krijgt ook een diepere laag. Komt het in het begin nog over dat die lange uiteenzettingen rondom kunstenaars weinig toevoegen aan het verhaal rondom Minnie, komt de symboliek ervan later toch weer terug.

Gevorderde lezers zullen genieten van de snelle wisselingen tussen heden, verleden en de vele achtergrondverhalen. Toch voelt het verhaal rondom kunstenaar Bas Jan Ader halverwege het boek als een ongewenste onderbreking. Hoewel het verhaal veel beweegredenen blootlegt rondom Minnie’s keuzes, raak je even van het pad af. Dit doet Weijers overduidelijk als brug, om de spanning op te bouwen en vast te houden, wat goed werkt.

Weijers durft de hoofdpersoon en haar contacten neer te zetten als een tikje emotieloos, maar toch lukt het om ze sympathiek te vinden. De gebeurtenissen worden grafisch, open en eerlijk uiteengezet, wat Niña Weijers overduidelijk een talentvolle schrijfster maakt. De hoofdpersonen komen tot leven, echte mensen met fouten, soms een tikkeltje verveeld en vol verbazing.

Het verhaal laat je zowel bevredigend als ontevreden achter. Een goed geschreven boek, maar met een beetje ‘onaf’ einde.