Internetreclame is hard op weg tv-reclame voorbij te streven. In 2009 spendeerden adverteerders nog tweemaal zo veel aan tv-reclame, in 2018 zullen de wereldwijde bestedingen aan internetreclame met ruim 194 miljard dollar (circa 142 miljard euro) nog maar 20 miljard dollar achterlopen op tv-reclame. Ná 2018 neemt internetreclame definitief de koppositie over, verwacht advies- en accountantsbureau PwC op basis van eigen onderzoek.
Het fundament onder de groei van digitale reclame is de toenemende internetdichtheid. “In 2018 heeft meer dan de helft van de wereldbevolking (55 procent) toegang tot mobiel internet op smartphones en tablets. Omdat consumenten steeds meer 24/7 online kunnen en willen zijn, volgen de reclamebudgetten vanzelf”, legt PwC-mediaspecialist Ennél van Eeden uit.
Hij wijst daarbij vooral op de groei van mobiele, digitale advertenties. “Jaarlijks groeit het advertentiebudget voor mobiele apparaten met meer dan 20 procent. Vooral bestedingen aan videoreclame, denk aan YouTube, groeien het hardst binnen deze categorie.”
(ANP)