Ondernemers, sommige mensen zien ons als lapmiddel. Zijn er te weinig docenten in het onderwijs? Laat ondernemers zijinstromen en je hebt geen PABO meer nodig. Ondernemers zijn natuurlijk veel slimmer dan al die PABO-studenten met hun rekenfouten.
Want zeg nou zelf, als die PABO-studenten ooit een eigen bedrijf zouden beginnen, dan zou er al snel niets meer van de jaarrekeningen kloppen, en dan zou er iedere dag een minnetje extra op de balans komen. Gewoon omdat ze simpelweg de tafels niet onder de knie hebben. Ik heb zelf een accountantsbureau. En nee, geen PABO-studenten voor mij. Ik zou ze niet aannemen.
Kennisland zag in hoe gevaarlijk het is om je kinderen uit te leveren aan oud PABO-studenten (hier en hier). Je kinderen zouden de eerste zes tot acht jaar van hun opleiding (ja, zo lang duurt de basisschool) alleen maar rekenfouten aangeleerd krijgen. En hoe moeten onze kinderen (Lisa van acht, en Benno van zes en een half) nu ooit leren begrijpend lezen, als die oud PABO-student die voor hun neus staat alleen maar volgens het schoolboekje lesgeeft. Iedereen hetzelfde onderwijs. Geen maatwerk. Als u behalve ondernemer ook ouder bent weet u precies wat ik bedoel.
Dus zei Kennisland, daar moeten we iets aan doen. En ja hoor, daar kwam de ondernemer weer om de hoek kijken om de boel beter te maken. Het platform De Onderwijs Ondernemers zou ervoor moeten zorgen dat leraren, schoolleiders, en ‘de schoolomgeving’ (ja als je zo’n term opschrijft kun je al niets goed doen volgens mij) andere vormen van onderwijs moesten ontwikkelen, met aandacht voor creativiteit. Hierdoor zou een nieuwe generatie leerlingen moeten worden gecreëerd die de ‘innovatiekracht van ons land en die van de creatieve sector in het bijzonder, kan versterken’.
Moeten ondernemers aan basisschool leerlingen leren hoe ze creatief moeten zijn? Nee van de PABO-docenten komt weinig goeds. Maar van het gebureaucratiseer van het onderwijs (platform De Onderwijs Ondernemers..) al helemaal niet. Hierdoor zitten de leerlingen alweer vast in lesbrieven en de dagelijkse riedeltjes. Dan liever de PABO-docent die alles verkeerd doet. Dan liever gefrustreerd naar de middelbare school waar je gaat dagdromen, uit het raam gaat staren, je stierlijk verveeld. Daar krijg je echte creatievelingen van.
Je moet leerlingen lekker laten sudderen, zodat ze op een gegeven moment zo creatief worden als Ed Maas. Kennen we hem nog? Hij was een van de oprichters van de LPF. Die besloot ooit van de middelbare school af te gaan omdat hij zich daar verveelde. Of hij was zo vervelend dat hij van school af werd gestuurd. Hoe dan ook, hij werd glazenwasser, werkte als een ritselende pandjesbaas en klom vervolgens op tot vastgoedmagnaat. Nu heeft hij een vermogen van zo’n 200 miljoen euro.
Ik ben niet zo rijk geworden als Ed Maas. Dat komt vast omdat ik nooit van school af ben gestuurd. Maar ik ben geen slechte accountant. En als ik het gevoel heb in te dutten, zoals al die onderwijs ambtenaren met hun platformpjes en plannetjes, dan denk ik terug aan mijn saaie middelbare school waar géén plek was voor creativiteit, waar zelfs een lolletje niet werd gewaardeerd. En dan wordt ik boos, en ga weer aan het werk. Zo hard dat ik het werk zelf niet meer aankan, en er weer een werknemer bij moet nemen. Dat is ondernemen, dames en heren!