De NS begint volgende maand een proef om treinreizigers naar Schiphol de garantie te geven dat ze ook daadwerkelijk op tijd aankomen op de luchthaven. Tegen een vergoeding van 5 euro krijgt de reiziger via een speciale app reisadvies op maat om de vlucht te halen.
“In het uiterste geval brengen we je met taxi en begeleiden je naar de balie op Schiphol, of als het dan niet lukt vergoeden we de kosten van bijvoorbeeld omboeking of je vlucht”, aldus het spoorbedrijf.
Met de proef wil NS, in samenwerking met Schiphol, de bereikbaarheid van Schiphol per openbaar vervoer vergroten. NS start van 14 juli tot 1 september met de zogeheten Schiphol Garantie Service (SGS). Daarna bekijkt het spoorbedrijf of de service definitief wordt ingevoerd.
Volgens de NS worden reizigers nu ook “incidenteel” met de taxi naar Schiphol gebracht per taxi, hoewel er geen garanties worden gegeven. Reizigersorganisatie Rover vindt dat de aankomstgarantie er altijd moet zijn en dat daar niet extra voor zou moeten worden betaald.