Voetbal verbroedert. Op het WK juichen Ajacieden en Feyenoorders samen voor Oranje. Supporters van United en City staan als één Manchester-hooligan achter hun manschaft. Zelfs de Rode Duivels zijn de nationale trots, terwijl België toch basically, a non country is. Met zoveel eensgezindheid verdwijnen problemen als sneeuw voor de zon. Bedrijven snappen dat en gaan massaal sponsoren of inhaken. Ooit een hamster zien voetballen? Welnee. Maar door die oranje ratten geven mensen bij Albert Heijn meer geld uit dan de bedoeling was. Waarom doen stichtingen, overheden en NGO’s bedrijven niet na in het gebruiken van dit WK-effect? Tijd om op de Oranjegolf mee te surfen en snel het grootste maatschappelijke probleem van dit moment op te lossen: Zwarte Piet!
Let wel, het WK is geen truc om de aandacht af te leiden en snel een impopulaire maatregel door te drukken. En niet elke oplossing werkt, omdat er toevallig een WK is. Het moet wel een oplossing zijn die aansluit op het WK. De associatie met zoiets populairs zal zorgen dat het voorstel sneller wordt geaccepteerd. Zo werkt reclame immers ook: acceptatie door associatie. Of dacht u dat een halfnaakte dame op de motorkap echt zorgt voor meer PK’s?
Laten we het WK gebruiken om het meest onbenullige probleem van Nederland op te lossen: Zwarte Piet. Het probleem zelf is simpel genoeg. Tegenstanders van Zwarte Piet vinden het racisme, voorstanders vinden het een kinderfeestje. De tegenstanders hoeven niet per sé het kinderfeestje te verpesten, en de voorstanders zijn geen racisten uit overtuiging. En toch slagen we er in om een oplossing te presenteren waar echt iedereen tegen is: de ‘treurpiet’ van Knevel & Van den Brink. Logisch, want dat is een oplossing die nergens op inhaakt en dus niemand aanspreekt. De echte oplossing ligt met dit WK dan ook voor de hand: een oranje juichpiet!
Oranjefans zijn kleurenblind. Of de speler nou een kaaskop, mokro, boer, indo, visser of suri is: we juichen! Als ze goed spelen. En dat oranjegevoel gaan we overdragen op Zwarte Piet. Laat Piet zijn normale pak dragen, maar dan oranje, inclusief oranje schmink en oranje pruik. Want oranje is de enige kleur die er eigenlijk niet is, dankzij onze prettig gestoorde supporters. Een oranje indiaan is nog steeds een indiaan. Een oranje generaal is nog steeds een generaal. Dus is een oranje Zwarte Piet nog steeds een Zwarte Piet. De voorstanders houden dus hun Zwarte Piet. En de tegenstanders van de huidige Zwarte Piet zijn ook blij, want de nieuwe Zwarte Piet heeft geen zwarte huidskleur meer.
De juichpiet is prima uit te leggen: Waarom is Zwarte Piet oranje? Omdat Sinterklaas uit Spanje komt, en op deze manier laat zien dat hij ook heel veel van Nederland houdt. Maar waarom heet hij dan Zwarte Piet? Omdat hij vroeger door de schoorsteen klom, en toen werd hij zwart. Kijk maar naar oude foto’s van het Sinterklaasfeest: toen waren Pieten nog zwart. Nu we allemaal CV hebben, klimmen ze niet meer door de schoorsteen. En okay, omdat er nog wel een paar schoorstenen zijn, mag oranje Zwarte Piet best nog een paar roetvoegen hebben. Dat maakt het schminken extra leuk.
De juichpiet kan niet mislukken. Iedereen houdt van oranje. Of durft er op z’n minst niets tegen te hebben, want dan toont het Oranjelegioen alsnog haar hooligan-roots: wie niet voor oranje is, is tegen. Met de juichpiet blijft voor de voorstanders van Zwarte Piet alles bij het oude, en voor de tegenstanders wordt het pijnpunt, de schijn van racisme, weggehaald. Win-win. Orange is the new black.