Ondanks een flinke toename van het aantal smartphones en tablets, veranderde de gemiddelde tijd die Nederlanders van dertien jaar en ouder aan media besteden niet tussen 2013 en 2015. De manier waarop Nederlanders kijken, luisteren, lezen en communiceren veranderde de afgelopen twee jaar wel. Dat blijkt uit dinsdag gepubliceerd onderzoek van het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP).
Vorig jaar besteedden Nederlanders dagelijks gemiddeld ruim een kwart van de dag (acht uur en 33 minuten) aan media. Televisiekijken blijft populair. Gemiddeld wordt er dagelijks twee uur en 24 minuten gekeken.
Vooral 65-plussers kijken graag televisie. Op een doorsneedag kijkt 90 procent naar de beeldbuis. Onder de dertien- en negentienjarigen is dit 49 procent. In 2013 keek nog 67 procent van de tieners naar de televisie op het moment van uitzending.
Het aantal tieners dat op een dag kijkt naar gestreamd, gedownload of gekocht videomateriaal verdubbelde van 9 naar 18 procent.
Radio verliest terrein onder jongeren. Ruim een kwart van de tieners luistert dagelijks twee uur en een kwartier. Het Nederlands gemiddelde ligt op ruim de helft.
Van alle leeftijdsgroepen communiceren tieners het meest via media: dagelijks gemiddeld twee uur en twaalf minuten. Ook de groep twintig tot 34-jarigen communiceert meer dan andere leeftijdsgroepen. Een groot deel maakt dagelijks gebruik van sociale media. Beide groepen zijn ook kampioen berichten sturen via sms, chat en WhatsApp. Mensen van 65 jaar en ouder kiezen meestal nog voor traditioneel bellen, terwijl 35 tot 64-jarigen vooral e-mailen.
In de SCP-studie keken de onderzoekers naar alle media-activiteiten. Ze onderzochten de traditionele massamedia (tv, radio en gedrukte media) en het gebruik van mobiele apparatuur, computer, internet en gaming. Hierbij werden de dagboekgegevens van bijna 3000 Nederlanders geanalyseerd.
Anp