Een vrachtwagen is volgens de Grote Van Dale: “wagen voor goederenvervoer, syn. vrachtauto, transportwagen.” Wikipedia houdt het op: “Een vrachtauto of vrachtwagen (in het Belgisch-Nederlands ook wel camion) is een motorvoertuig gemaakt voor het vervoeren van goederen en waarvan de toegestane maximale massa meer dan 3500 kilogram bedraagt.” Op Ensie.nl zijn ze nog iets accurater: “Een vrachtwagen is een gemotoriseerd voertuig dat gericht is op het vervoeren van goederen. Een vrachtwagen onderscheidt zich van een bestelwagen doordat de toegestane maximale massa hoger is dan 3500 kilogram. Het maximale gewicht van een vrachtwagen + aanhanger is 50 ton.”
Bekende vrachtwagen merken zijn: Scania, DAF, Volvo, Freightliner en Mercedes Benz. De vrachtwagen kent drie soorten motoren: de verticale lijnmotor, de beroemde v-motor en de horizontale lijn motor.
Korte geschiedenis van de vrachtwagen: Niet lang nadat de auto was uitgevonden zag men het potentieel in van speciale auto’s voor het vervoer van personen en goederen. Maar daarvoor had de stoomtruck al zijn opwachting gemaakt en vooral in Engeland hield deze vorm van vrachtauto (en auto) het erg lang uit. Een van de eersten was Foden (sinds 1856), die tot 1917 zowel benzine als stoomvrachtauto’s maakte. Foden noemt zich daarom oudste vrachtautofabrikant ter wereld. Maar in feite is een stoomtruck niet “echt” een vrachtauto. De eerste truck met een benzinemotor was de Tsjechische Nesseldorfer Wagenbau Fabriek (later Tatra) uit 1893. De eerste trekker voor wegtransport werd in 1923 door Renault gepresenteerd.
Mocht u nog meer informatie willen over de vrachtwagen dan kunt u in het voorjaar naar de Eurosatory. Deze grootste wapenbeurs van Europa zal van 16 t/m 20 juni plaatsvinden in Parijs.