Ondernemers worden anno 2017 overspoeld met modegrillen, al dan niet uit de technische sfeer, waardoor velen ongetwijfeld door de bomen het bos niet meer zien. Voor die mensen is het zaak om zich te richten op de belangrijkste trends, zo beweert marketingexpert Reynder Bruyns.
Bruyns, die werkzaam is als online marketing strategy manager bij bureau iProspect, onderscheidt drie ontwikkelingen die volgens hem bepalend zullen zijn voor het aankomende jaar: groeiende online mobiliteit, focus op toekomstige doelgroep en het integreren van online en offline behoeften.
Mobiliteit
Mensen die surfen op het wereldwijde web doen dat steeds vaker op mobiele apparaten, zoals gsm’s en tablets, stelt Bruyn in Sprout. Om die reden besloot Google onlangs om ‘mobile first’ te gaan, dat wil zeggen dat de zoekmachine nu de ‘mobiele beleving’ voorop stelt, in plaats van – zoals voorheen – het zoekgedrag van mensen die werken met desktop of laptop.
Helaas is mobiel niet het best converterende middel, waarmee wordt bedoeld dat mobiel surfgedrag van de consument doorgaans niet de hoogste omzetten oplevert. Veel websites knopen namelijk nog niet goed aan bij de wensen van hun (potentiële) klandizie. Daar komt nog eens bij kijken dat bij een niet gering deel van de consumenten nog steeds een zekere schroom bestaat om mobiel inkopen te doen. Bruyns zijn advies: zet een fatsoenlijk functionerende mobiele site op de eerste plek, de desktop speelt de tweede viool.
‘Toekomstige klanten’
De marketingexpert noemt “inspelen op de doelgroep van de toekomst” als tweede trend. Bedrijven richten zich, volgens Bruyns ten onrechte, louter op de doelgroep van dit moment, terwijl een beter inzicht in toekomstige marktsegmenten grote meerwaarde op kan leveren. Zo zijn jonge mensen veelal niet erg trouw aan specifieke merken maar betalen ze probleemloos hun rekeningen mobiel.
De combinatie online / offline
Steeds meer Nederlanders winkelen online, bijvoorbeeld om er hun drukwerk te bestellen, wat omzetten van de klassieke winkels onder druk zet. Desalniettemin moeten merken ook in het straatbeeld zichtbaar blijven, stelt Bruyns, die deze derde trend geworteld ziet in een “fysieke behoefte bij de consument”. Idealiter versterken online en offline elkaar, maar ontdekken wat daarbij de juiste mix is vormt geen geringe opgave, besluit Bruyns.