In de hele wereld wordt de Peugeot 108 gelanceerd als vrouwenauto. Behalve in Nederland. Hier rijden er ook kerels in. WTF? Jan-Henk Zandberg zoekt het uit.
Om te beginnen: volgens mijn slungelproef (drie exemplaren, uit de polder) passen die mannen er in ieder geval ook écht in. Comfortabel zelfs, tevens áchterin, vermits je niet naar Gibraltar (of Delfzijl) koerst. Dat maakt het ontwerp meteen al verdienstelijk, want het buitenformaat van de Peugeot 108 is zo compact, dat ie het prima zou doen in het stadsverkeer van Madurodam. Echter, het transporteren van diezelfde drie lummels met de instap-motor, een 1.0 liter driecilindertje van 63 PK, blijkt een ander verhaal.
Dan heeft deze opvolger van de hypersuccesvolle Peugeot 107 plotseling de acceleratie en het uithoudingsvermogen van een Gitanes-roker. Tenminste, als je tamelijk gouvernementeel – zoals ik – volgens de rijschoolinstructies anno 1996 stuurt, bij 40 naar z’n drie, bij 60 naar z’n vier, enzovoorts. Toen een collega het stuur overnam en de e-VTi op zo’n 3000 (en foei, soms over de 5000) toeren hield, sjouwde ie in het glooiende landschap westelijk van Parijs weer als een beer.
Trouwens, dit wel zeer zuinige (1 op 21/22) en ook BPM-vrije motortje is natuurlijk met name bedacht voor de stad met aan boord niet meer dan 60 kilo aan managementassistentie. Veel reservepower heb je dan niet nodig. Maar toch: ik zou opteren voor de potentere pure tech 1.2 liter motor van 82 PK, dat rijdt aanzienlijk, eh, smeuïger, want ja, bijna had ik hier gezegd: mánnelijker. Nadeel: de fiscus rekent hiervoor 1150 euro extra.
‘Ze hebben de stoere leeuw op de 108-motorkap nog net niet getransformeerd in een Cyperse korthaar, maar voor de rest is de 108 hip & kek leverbaar in diverse fashion-trends’
Te vrezen valt nu dat ik de belangrijkste doelgroep voor deze auto, de jonge dames, kwijt ben. Die zijn namelijk totaal niet geïnteresseerd in PK-blabla, acceleratiejeuzel en Nm-gebeuzel. Weten ze gelukkig ook bij Peugeot, dat de hun nieuwe bijdrage aan het A-segment vooral market als mode-item. Ze hebben de stoere leeuw op de 108-motorkap nog net niet getransformeerd in een Cyperse korthaar, maar voor de rest is de 108 hip & kek leverbaar in diverse fashion-trends met bijborende thema’s, die acuut diep tot in het dashboard en interieur worden doorgetrokken.
Het meest defensief is nog de two tone kleurstelling van het zogeheten Dual model. Meid, je heb altijd wel een setje Louboutins dat daarbij matcht. Woester – bijna Anouk-achtig – is de 107 met het Tattoo-thema, dat zich vertaalt in metallic – dat dan weer wel – bloemen, die op de carrosserie kunnen worden aangebracht. Ingehouden chique is het aubergine-kleurige Citadine-model. Ik hou trouwens ontzettend van die semi-revolutionaire naam: En Garde Citadines!
‘De Peugeot 108 lijkt daarin op die jaarlijkse actie van de H&M, waarbij ze couturesetjes van topdesigners aanbieden voor confectieprijzen’
Zo biedt Peugeot liefst zeven thema’s – zoals verder ook nog dressy en barcode (écht) – die tot in de sleutelhouder worden doorgevoerd, en vier uitvoeringen. De Peugeot 108 lijkt daarin op die jaarlijkse actie van de H&M, waarbij ze couturesetjes van topdesigners aanbieden voor confectieprijzen.
Ook de 108 biedt veel styling voor weinig geld. Sterker nog: je kan deze 108 eveneens met een stoffen en elektrisch bedienbaar open dakje krijgen, inclusief slimme windvanger, die het Hans Klok-effect binnenin volledig neutraliseert. “Pam, je haar danst, niét…”
Kan je gloednieuw cabrio rijden voor rond de 10 mille! Al werd de hoofdruimte in deze TOP!-versie voor de drie voornoemde Hollandse lummels door deze guitige open dak-constructie wel ernstig gereduceerd.
Single-heren zouden overigens wel van een gay-verdenking af kunnen komen, door het Sport-thema bij de dealer aan te wijzen, met een finish-vlag motief en zijspiegels als zwarte koppen met een rode bies. Waarmee we meteen dus bij het pijnpunt zijn beland: is dit wel een auto voor mannen? Nee, zegt gans Europa. Ja, zeggen veel mannen in Nederland.
‘Frisse twintigers, die ooit hun studentenfietsen als in een innige man/vrouw-verstrengeling met één ketting vastmaakten en die nu hun liefde en mobiliteit bezegeld zien in een gloednieuwe Peugeot’
En gelijk hebben ze, want deze auto wordt straks meestal stelletjesgewijs aangeschaft, door de man, namens de vrouw. Frisse twintigers, die ooit hun studentenfietsen als in een innige man/vrouw-verstrengeling met één ketting vastmaakten en die nu hun liefde en mobiliteit bezegeld zien in een gloednieuwe Peugeot. En dat soort materialistisch optimisme – net als die eerste gezamenlijk gang naar Ikea – straalt de auto ook uit. Daarom zijn we ook nooit jaloers op de gestresste leaselullo in zijn glimmende Audi A6 op de linkerbaan, maar wel op dat zonnige stelletje, lachend bij het stoplicht, dat nog gegarandeerd veertien keer in de week seks heeft. Met elkaar.
Een man in een 108 is gelukkiger dan een man in een SEL, neemt u dat van mij aan.
Deze Peugeot kent- akkoord – een vrouwelijke connotatie, maar heeft net als in Johnny Cash’ classic A Boy Named Sue genoeg guts om zich tegenover mannen te bewijzen.
Met de betrouwbaarheid en bouwkwaliteit zit het wel, eh, snor, want de 108 is – net als de 107 hiervoor – door de PSA-groep innig samen ontwikkeld met Toyota (die bijvoorbeeld de 1.0 e-VTi-motor levert). Bij de perspresentatie in Parijs toonde Peugeot zich opvallend content met het mirrorscreen systeem, waarbij het display en dus ook de apps van je telefoon worden weergegeven via het centrale beeldscherm in de auto, dat overigens alleen in de duurdere modellen zit. Bij het maximum aantal balkjes op je GSM blijkt het een geniale vondst. En zolang de processor in je smartphone alle info snel genoeg kan verwerken, is het aan boord genieten geblazen over zoveel Franse innovatie.
Maar ja, the real world, hè. Alle onhebbelijkheden van je telefoon en de bijbehorende ontvangst worden dus ook integraal doorgekopt naar je scherm. En zonder een grap te maken over vrouwen en richtingsgevoel: met name bij de navigatiefunctie via Google Maps kan dit problemen opleveren. Je hebt soms al vier afslagen gemist, je zit reeds op het derde verkeerde kruispunt en ja, bij de drie rotondes die inmiddels achter je liggen, had je linksaf gemoeten, als de navigatie pas wakker wordt en hijgend achter je aan holt. Misschien zou Peugeot hier ergens nog een signaal-booster tussen moeten monteren.
En nogmaals: dit speelt vooral op in landelijke (Franse) gebieden, in een urbaan 4G-umfeld zal dit minder actueel zijn. En zoals eerder vastgesteld: de Peugeot 108 is een auto voor Parijs en niet voor Parijs – Dakar.