Omdat de laatste jaren de concurrentie in Hypothekenland fors is toegenomen ziet marktleider Rabobank zich al enige tijd genoodzaakt om de tarieven voor, met name, nieuwe klanten enigszins concurrerend te houden. Als ze dat niet hadden gedaan dan zou hun marktaandeel van zo’n 25% al veel langer onder druk hebben gestaan. Welnu: over die verkrapping van de winstmarge is de Rabobank not amused dus moet er de laatste tijd in de ivoren torens van het hoofdkantoor koortsachtig overleg zijn gevoerd door de hoofddirectie van de bank. De cruciale vraag moet zijn geweest: met welke maatregelen kunnen we onze toenemende concurrentie een halt toeroepen?”
Op zich is het begrijpelijk dat een onderneming actie onderneemt als ze dreigt marktaandeel te verliezen. Je mag echter verwachten dat een instituut als de Rabobank dan de weg kiest van het verbeteren van de kwaliteit van de dienstverlening in combinatie met het bieden van een concurrerende prijs. Een betere prijs/prestatieverhouding leidt immers normaliter tot een hogere omzet cq. winst. Als de uitstekende marketeers van de bank daar dan ook nog eens de schouders onderzetten dan kan een verhoging van het marktaandeel eigenlijk niet uitblijven.
Eerlijk is eerlijk: de marketing van de Rabobank is regelmatig om je vingers bij af te likken. Ze zijn werkelijk meester in het bedenken van sigaar-uit-eigen-doos acties. Zo herinnert uw schrijver zich nog de actie van een plaatselijk Rabokantoor in Twente. Nieuwe hypotheekklanten werden gelokt met een gratis fiets ter waarde van een Euro of 600,-. Dat die nieuwe klanten vervolgens duizenden euro’s duurder uit zijn omdat de rente die de Rabobank in rekening brengt veel hoger is dan bij veel andere geldverstrekkers, wordt er natuurlijk nietbij verteld. Nu is er weer de 4-maanden-geen-rente actie waarbij consumenten dus de eerste 4maanden van de nieuw afgesloten hypothecaire lening geen rente hoeven te betalen. Dat lijkt erg aardig van de Rabobank maar ik kan u verzekeren dat de consumenten die ingaan op deze actie die “geschonken 4 maanden rente dubbel en dwars terugbetalen.
Zo rolt de Rabobank
De Rabobank maakt in de ogen van uw schrijver al vele jaren misbruik van het aanzien dat ze heeft bij de consument. Nog stuitender zijn de verlengingstarieven van deze bank. Die zijn namelijk absurd hoog vergeleken met de – op dat moment – gangbare tarieven op de hypotheekmarkt. Toen ik een aantal jaren geleden op een verjaardag een hypotheekspecialist van de Rabobank daarop aansprak zei hij triomfantelijk: “Het is heel simpel. Klanten waarvan de rentevastperiode op korte termijn verstrijkt krijgen van ons een verlengingsvoorstel met een ruim hogere rente dan op dat moment gemiddeld wordt geboden in de markt. 95% vertrouwt erop dat het aanbod redelijk is en tekent. 3% klaagt en krijgt een beter aanbod en 2% loopt weg. Als 95% teveel betaalt dan maakt het ons echt niet uit dat 2% wegloopt.” Zo rolt de Rabobank dus mensen.
Op woensdag 5 oktober maakt de Rabobank bekend dat ze een beperking van de Nationale Gemeente Garantie (NHG) wil. Met een non-argument probeert men te verbloemen dat deze wens enkel en alleen is ingegeven met als doel het verbeteren van het marktaandeel door middel van het geheel of gedeeltelijk uitschakelen van de concurrentie. U zult begrijpen dat een bovenstaande ontwikkeling funest zou zijn voor de huiseigenaren met een hypotheek van de Rabobank. Door de afnemende concurrentie kan de Rabobank dan immers weer een hogere rente in rekening gaan brengen met alle negatieve gevolgen voor de cliënt van dien.
De laatste jaren is er aangaande de transparantie en zorgplicht naar de hypotheekconsument toe, heel veel ten goede gekeerd. Er zijn veel geldverstrekkers actief die goedkoper kunnen werken dan de grootbanken en derhalve ook scherper kunnen offreren. Dat is een gunstige ontwikkeling voor de consument. De Rabobank wil dus nu blijkbaar weer terug naar af. Weer terug naar het verdienmodel van weleer. Het is werkelijk van een stuitende arrogantie waarop de kwalificatie “kwalijk” van toepassing is. Ik ga ervan uit dat deze oproep van de Rabobank door alle betrokken partijen met hoongelach zal worden ontvangen. Als dat niet zo mag zijn dan is het treurig gesteld met de juist ingang gezette positieve hervorming van de hypotheekmarkt.
Bas Perik is een zelfstandige en onafhankelijke Erkend Hypotheekadviseur.