Het openbaar vervoer in de grote steden is een stuk veiliger geworden sinds de invoering van de ov-chipkaart. Dat concludeert dagblad Trouw uit een eigen onderzoek.
De grootste oorzaak moet gezien worden in de afname van het aantal zwartrijders sinds in 2009 de strippenkaart vervangen werd door de chipkaart. De meeste agressie komt van betrapte zwartrijders.
Ook in Amsterdam nam het aantal zwartrijders af. Hier steeg echter het aantal incidenten. Volgens een woordvoerder van het GVB komt dat omdat het bedrijf de medewerkers in 2013 heeft gevraagd om alle incidenten te melden.
Rotterdam, Amsterdam en Den Haag hadden een opvallende afname. Dit wordt verklaard door het feit dat deze steden metro’s hebben, waarvan de poortjes afgesloten zijn.
De NS hoopt net als de tram- en metrovervoerders ook op een afname in de toekomst. Volgende week begint de vervoerder ook met permanent de eerste poortjes op treinstations af te sluiten voor mensen zonder geldige ov-chipkaart. Dit zou tot nog een grotere afname van het aantal zwartrijders moeten leiden.