“Dat ook maar één serieuze filmmaker geen subsidie heeft gehad omdat dat geld naar ‘De overgave’ is gegaan, is onverdraaglijk. De film is zo hemeltergend dat Amsterdamse bioscopen hem zelfs niet willen vertonen.
Niets mis met erotische films, maar wat hier als erotische fantasie voorbijkomt (lingerie, kaarsvet, houthakkers) lijkt uit een beduimeld exemplaar van de Wehkampcatalogus te komen, inclusief bijpassende dialogen, die bij de dames en heren scriptschrijvers van GTST van tafel zouden worden gelachen.
Het lijkt of ‘De overgave’ voor een groot deel uit scènes in slow motion bestaat die herkauwen wat al eerder langs is gekomen. Op normale snelheid hadden we in een klein uurtje buiten gestaan. Het hemeltergende scenario maskeert de problemen die ‘De overgave’ op elk ander terrein heeft – we noemen beeld, geluid en acteren.”
Filmrecensent Mark Moorman slacht in het Parool de aller-aller-aller-aller-aller-aller-aller-slechtste Nederlandse film (en dat wil wat zeggen) tot nu toe af. Extra weetje: u betaalt dus ongevraagd aan dit soort films mee.
“je bent een masochist als je naar De overgave gaat om aan je trekken te komen. En het is pas echt sadistisch dat de film maandag in première ging op het terrein van Utopia, waar de bewoners niet kunnen wegvluchten zonder een fikse boete te betalen.”
Ook de filmrecensent van Nieuwe Revu, Andre Nientied, was niet bepaald blij de aller-aller-aller-aller-aller-aller-slechtste Nederlandse film (en dat zegt dus wat) tot nu toe te moeten kijken.
Blendle-link.
“Het wordt tijd voor een meer pluralistische, ideologisch geïnformeerde journalistiek. Het werkelijke probleem is: in Nederland bestaan er wel degelijk uitgesproken rechtse media, zoals De Telegraaf en Elsevier, alleen geen linkse media.”
Van socioloog Merijn Oudenampsen mag het online opiniemonopolie waarschijnlijk ook wel eens doorbroken worden.
“Daarnaast leiden twee soapachtige zijverhaaltjes behoorlijk af van de essentie. Enerzijds de terminaal zieke zaken- en toneelpartner van Tim (Carly Wijs), anderzijds de bezitterige ex van Eva (Dave Mantel), die er maar geen vrede mee heeft dat ze hem niet meer wil. Sowieso zitten er een aantal nietszeggende en weinig toevoegende rolletjes in de film. Zoals van Victoria Koblenko, die liet optekenen dat Nederland “nog niet klaar is voor een film als De Overgave”. Je kunt je afvragen welk land wél warmloopt voor deze tenenkrommende quatsch. Lachwekkend.”
Hadden wij al gezegd dat De Overgave de aller-aller-aller-aller-aller-aller-aller-aller-slechtste Nederlandse film tot nu toe is (en dat dit heel wat zegt)? Bij dezen. Ook Jochem Geerdink van Filmpjekijken.com is het met zijn collega-recensenten eens, zo blijkt.
Trouwens, Dave ‘pijpfilmpje’ Roelvink heeft ook een rolletje: hij speelt gespierde houthakker nummer twee in de fantasie over een trio met twee gespierde houthakkers. Geen grap.
“Pathé-woordvoerder Youry Bredewold maakt gehakt van de film De Overgave. ”De film is de 10 euro per persoon niet waard. De film is zelfs geen B-film, maar eentje uit de C en D-categorie. De film is op alle fronten mislukt”, zegt Bredewold tegen Shownieuws.”
Als we dit allemaal zo aanhoren zouden we haast de conclusie kunnen trekken dat De Overgave een van de aller-aller-aller-aller-aller-aller-aller-aller-aller-aller-slechtste Nederlandse films (en dat zegt wat) ooit is… (ANP)
“Vrienden en vriendinnen!
Jullie hulp kan ik erg gebruiken! Donderdag aanstaande speelt de film De Overgave waar ik de hoofdrol in speel (sheena tchai) voor het eerst in de bioscoop in Wolff Cinerama westblaak 18 te Rotterdam om 21:45. Het is erg belangrijk dat die show helemaal uitverkocht raakt. Dit gaat bepalen waar de film nog meer gaat draaien. (o.a. Pathe)
Dus help us out! En ga die avond die film daar kijken!
X sheena”
Sheena Tchai, hoofdrolspeelster in De Overgave (de aller-aller-aller-aller-aller-aller-slechtste Nederlandse fllm tot nu toe, en dat zegt wat) snapt zelf ook wel dat haar debuut niet bepaald een droomdebuut is. Maar als iedereen toch gaat aanstaande donderdag dan gaat de film alsnog nergens draaien omdat geen enkele bioscoop de film wil hebben. Tip voor in de toekomst: een film maken die zo goed is dat mensen uit zichzelf naar de bioscoop willen.
“Jetta Klijnsma draagt een fleecetrui. Ik vind fleecetruien misdadig. Het is iets voor op de camping of voor toeristen. Je kunt makkelijk een alternatief kiezen, bijvoorbeeld een trenchcoat. Het is goed dat Klijnsma zich als politica niet met mode bezighoudt, maar ze hoeft het ook weer niet zo duidelijk te maken.”
Terwijl de wereld in brand staat vroeg de Volkskrant aan mode-experts een oordeel over de casual kleding die het kabinet dinsdag droeg tijdens de ‘hei-dag’. Bregje Lampe is weinig gecharmeerd van de kleding van staatssecretaris van Sociale Zaken Jetta Kleinsma (PvdA).
“De huidige Europese leiders moeten stilstaan bij het interbellum; als de geallieerden maar zo wijs waren geweest om de herstelbetalingen te verzachten, zou de wereld misschien heel veel verdriet, tragiek en gruwel bespaard zijn gebleven. De huidige Europese leiders moeten stilstaan bij het interbellum; als de geallieerden maar zo wijs waren geweest om de herstelbetalingen te verzachten, zou de wereld misschien heel veel verdriet, tragiek en gruwel bespaard zijn gebleven.”
Aldus Melvyn Krauss – emeritus hoogleraar monetaire economie aan New York University – in NRC Handelsblad. Hij denkt dat de Europese druk op zwakke lidstaten om in de huidige crisis tot financiële en structurele hervormingen te komen de ‘fascisten’ in de kaart speelt. Als voorbeeld noemt hij Marine Le Pen’s Front National.
“Ik ben zo’n beetje de enige filmer in Nederland die consequent avontuur en verrassing zoekt. Ik heb grenzen opgezocht, ik heb een film gemaakt waarin ik vrouwen wil raken. Ik wilde nu geen artfilm maken die geweldige kritieken krijgt, maar waar niemand naartoe gaat. Ik respecteer de critici, ze mogen van mij schrijven wat ze willen. Ik hoop dat deze film een succes wordt. De voorverkoop loopt goed, maar we weten het pas als hij beschikbaar wordt als Video on Demand.”
Paul Ruven, de maker van De Overgave (een van de aller-aller-aller-etc.) blijkt dus een soort miskend genie te zijn. Hij wil vooral “avontuur en verrassing”.