Bladen

Regisseur Joram Lürsen zit in luxepositie

21-09-2014 08:52

UTRECHT -Bloedlink van Joram Lürsen opent woensdag de 34e editie van het Nederlands Film Festival. In de thriller gijzelen twee criminelen (Tygo Gernandt en Marwan Kenzari) een meisje. Negen vragen aan regisseur Lürsen, die volgende week begint aan de verfilming van de roman Publieke Werken.

Je bent vooral bekend van romantische komedies als Alles is Liefde en Alles is Familie. Sla je met deze twee films je vleugels uit?

“Ik heb altijd al geprobeerd om zoveel mogelijk genres af te wisselen waar ik zelf plezier aan beleef. Maar naarmate je langer in dit vak zit, is het gemakkelijker die kansen te creëren. Ik heb met In Oranje ook al een voetbaldrama gemaakt, en met Dolfje Weerwolfje en Het Geheim ook al twee jeugdfilms.”

Zijn er genres waar je je niet aan wilt wagen?

“Ik haat fantasy, daar kan ik helemaal niets mee. Ik weet dat miljoenen mensen er enorm veel plezier aan beleven, maar ik schiet van een serie als Game of Thrones vooral in de lach. Er zitten ook te veel personages in met moeilijke namen, uit koninkrijk van Hier tot Hutsefluts. Dat vind ik verwarrend, hoe schitterend het er meestal ook uitziet. Dat geldt trouwens ook voor sciencefiction, tenzij achter alle effecten een heel menselijk verhaal zit: denk aan Blade Runner.”

Publieke Werken wordt een kostuumdrama. Hoe zorg je dat die film het genre overstijgt?

“Dat is inderdaad de uitdaging: om het verhaal boven de historische film uit te tillen. Dat zal maar ten dele lukken, uiteindelijk staan we toch met z’n allen in oude pakken op stoomtrein te draaien. Maar achter al dat uiterlijk vertoon zit wel een menselijk drama dat ook voor publiek anno 2014 herkenbaar is. Het verhaal moet hedendaags zijn.”

Nu eerst Bloedlink, een remake van een Britse film. Waarom wilde je een nieuwe versie maken?

“Omdat het een geweldig script is. En omdat in Nederland vrijwel niemand de originele versie heeft gezien. Ik wilde graag een thriller maken, en dit verhaal was met een zeer beperkt budget te draaien: één kamer, drie acteurs. We hebben wel een paar cruciale zaken veranderd. De leeftijden van de hoofdrolspelers zijn bijvoorbeeld veranderd, wat een heel nieuw perspectief op de verhoudingen tussen de mannen geeft.”

Waarom vind je thrillers zo leuk om te maken?

“Omdat je heel erg met de verwachtingen van het publiek kan spelen. Het is een situatie die draait om leven en dood, ontdaan van alle franje. Het is bijna een uitvergroting van het leven: hoe werken relaties tussen mensen? Hoe weet iemand zich te redden uit een penibele situatie?”

Al je acteurs gaan in de film uit de kleren. Kostte het nog moeite ze daarvan te overtuigen?

“Ik heb meteen tegen ze gezegd: jullie gaan je alle drie blootgeven, letterlijk en figuurlijk. Maar dat was geen enkel probleem. Het verhaal vraagt ook om: het naakt is geen moment pornografisch, maar het past bij de rauwheid van het verhaal. En ik heb wel mijn best gedaan het allemaal een beetje decent in beeld te brengen. Het had heel geforceerd gevoeld als ik mijn best had gedaan om alle konten en piemels juist niet in beeld te brengen.”

Publieke Werken was tot zijn overlijden het project van Willem van de Sande Bakhuyzen. Denk je nog vaak aan hem, nu je gaat draaien?

“Ik maak me eerder zorgen over wat Thomas Rosenboom van de film gaat denken. Een film is een heel andere entiteit dan een boek: ik hoop dat hij bij de première niet naar me toekomt en zegt ‘wat heb je in godsnaam met mijn verhaal gedaan?’. Maar ik heb nu wel de leeftijd die Willem had toen hij overleed. Ik denk wel vaak: het kan dus zomaar opeens afgelopen zijn, ook als je in de kracht van je leven en je carrière zit.”

Je bent hier in Nederland zeer succesvol. Overweeg je ooit je geluk in het buitenland te gaan beproeven?

“Ik heb twee kinderen, dus ik heb daar nooit echt over nagedacht. Ik ben niet alleen regisseur, maar ook in de eerste plaats vader. Ze gaan nu bijna het huis uit, dus misschien verandert dat iets aan de situatie. Anderzijds prijs ik mezelf iedere keer weer gelukkig met de projecten die ik hier kan maken. En de fijne samenwerking die ik hier heb met bepaalde mensen met wie ik inmiddels al jaren samenwerk, zoals producent Frans van Gestel. Ik denk dat ik zo’n luxepositie in het buitenland niet snel zal vinden.”

Je maakte Alles is Liefde en Alles is Familie, die beiden een enorm succesvol waren. Wanneer komt deel 3?

“De basis van die films was het geweldige script van Kim van Kooten, met wie ik goed bevriend ben. En ik weet zeker dat we in de toekomst weer samen een film gaan maken. Maar het maakproces is voor haar zwaarder dan voor mij. Een goed idee laat zich niet afdwingen, soms praten we erover. Maar we zijn allebei ook heel druk met andere projecten. Dus voorlopig zal het nog wel even duren voordat het gebeurt.”

Bloedlink draait vanaf donderdag in de bioscopen.