Weten & Tech

‘Dit zijn de regels voor een Facebook-post’ – inzage in de trainingsdocumenten voor moderators

22-05-2017 06:56

Sorry! Foutje!”, Facebook heeft zich in het verleden nogal eens moeten verontschuldigen voor overmatige censuur. Vooral cartoons moesten het vorig jaar in Nederland vooral ontgelden. De Engelse krant The Guardian heeft gisteren meer dan 100 interne documenten van Facebook gepubliceerd waar tal van regels, criteria en censuurregels van het netwerk in staan. Zo valt er te lezen dat livevideo’s van zelfverminking wel op Facebook mogen verschijnen omdat ze een maatschappelijk belang hebben.

Afbeeldingen van naakte mensen in een concentratiekamp mogen ook, maar wraakporno juist weer niet. Dierenmishandeling, pesten van kinderen en abortussen zijn in veel gevallen ook geen probleem.

Het is eerste keer dat deze veelal omstreden richtlijnen van Facebook openbaar zijn geworden. Het bedrijf van Mark Zuckerberg ligt al enige tijd onder vuur vanwege het onder meer live uitzenden van moorden of het weghalen van de wereldberoemde foto van een naakt meisje in de Vietnam-oorlog.

Moderators kunnen werk niet aan

‘Facebook acknowledges “people use violent language to express frustration online” and feel “safe to do so” on the site’

Moderatoren hebben gemiddeld tien seconden de tijd om te beoordelen of een bericht door de beugel kan, zo blijkt uit de gelekte documenten die door The Guardian gedoopt zijn tot Facebook Files. Anonieme medewerkers van Facebook klagen in de documenten dat zij het werk niet aankunnen. Ook vinden zijn de regels verwarrend en tegenstrijdig want abortussen met naakt mogen juist niet en als het pesten van kinderen een sadistisch karakter heeft, moet het bericht ook worden verwijderd.

Facebook heeft wereldwijd twee miljard gebruikers. Per minuut worden er 1,3 miljoen berichten gepost. Volgens de Facebook Files worden er per week 6,5 miljoen nepaccounts aangemaakt. Het bedrijf zet ook software in om bijvoorbeeld sommige naaktfoto’s te weren.

Journalistiek medium

Monika Bickert, hoofd van Global Policy Management van Facebook erkent in The Guardian dat het lastig is consensus over regels binnen het bedrijf te krijgen. “Mensen in Europa hebben een heel ander idee van wat oké is om te delen dan mensen in Azië. Waar je de lijn ook trekt, er zal altijd wel ergens een grijs gebied zijn.”

In onder meer het Verenigd Koninkrijk gaan stemmen op om Facebook te beschouwen als journalistiek medium dat zich moeten houden aan soortgelijke regels als de BBC of kranten. Facebook wil dat niet. “We zijn geen traditioneel mediabedrijf. We schrijven geen nieuws dat mensen lezen.”

(ANP)