DEN HAAG – Met het accepteren van de privacyvoorwaarden bij de installatie van een smart-tv geven consumenten toestemming aan fabrikanten om standaard hun kijkgedrag te monitoren. Maar de informatie over het bijhouden van het kijkgedrag is meestal verstopt in ellenlange, juridisch geformuleerde teksten, stelt de Consumentenbond. Die wil dat smart-tv-fabrikanten duidelijk zijn over wat ze monitoren en wat ze ermee doen.
De Consumentenbond onderzocht voor de Consumentengids van oktober de privacyvoorwaarden van smart-tv’s. Daaruit blijkt dat LG Electronics en Panasonic de programma’s die hun klanten kijken en de zoekopdrachten die ze invoeren en inspreken, bijhouden. Sony en Philips volgen het kijkgedrag.
Philips registreert daarnaast ook het internetverkeer, het klikgedrag in tv-apps en de films die kijkers online huren en welke uitzending-gemist-programma’s ze afspelen, zegt de Consumentenbond. “Bij Samsung moeten consumenten zich door 57 pagina’s met privacyvoorwaarden heen worstelen om te zien wat de fabrikant verzamelt en dan nog blijft de omschrijving vaag: gebruikersgegevens, loggegevens van de diensten en overige gegevens over het gebruik van het apparaat.”
“Als consumenten de privacyvoorwaarden afwijzen, werken de smartfuncties op hun tv niet of deels niet. En als ze de privacyvoorwaarden wel accepteren, is het achteraf behoorlijk zoeken hoe ze het automatisch doorgeven van kijkgedrag weer ongedaan kunnen maken”, zegt directeur Bart Combée van de Consumentenbond. “Dit kan veel toegankelijker en helderde. Consumenten hebben er recht op om te weten wat bedrijven doen met hun privégegevens en hoe hun gedrag wordt gevolgd.”