Leven

Mans’ Brulding: ISIS’ moordauto’s (update)

04-10-2014 16:00

ISISvehicles
 
Kijk naar bovenstaande uitlichting van een ISIS-infographic van Infographicworld. U leert dat ISIS 330 wielgedrochten suïcidaal explosief in onderdelen heeft verspreid. Daarnaast werden 22 van deze lelijkerds op afstand naar de eeuwige weg gestuurd. Een en ander aangaande het door ISIS gekozen voertuig roept prangende vragen op. Met als eerste vraag: wat voor mysterieus model wordt opgeblazen? De logische tweede vraag: waarom dit model?

Slechte PR

ISIS wordt behoorlijk geroemd om haar professionaliteit op onder andere mediagebied, maar deze voertuigkeuze is toch wel een meervoudige blunder van formaat.

Het kennelijk door ISIS gehate model -of juist niet- heeft iets weg van een oude Ford Anglia, met zo’n negatief hellend achterraam. De slordige lijnen missen echter de charme van de Ford, en nodigen absoluut niet uit om in te stappen, wat kandidaat-chauffeurs afschrikt. Zowel de suïcidale modellen als de drones hebben alleen een rechter buitenspiegel, wat duidt op een herkomst uit– of gebruik in een linksrijdend land. Het rare is echter dat het stuur voor de klaprijder dan aan de verkeerde kant zit! Niet slim. Gezien het hiermee voor verreweg de meeste landen ‘verkeerde’ zicht naar achteren, nogal verkeersgevaarlijk.

De zuinige hoeveelheid buitenspiegels, en verkeerde opstelling ervan, nog eens verergert door de blikveld vernauwende opstelling vóórop het spatbord, maakt het veilig besturen van deze auto lastig. Ook zit de plofrijder alléén in de auto, waarmee ISIS een slecht signaal afgeeft om ter milieubescherming het carpoolen te promoten. Het gebrek aan passagiers maakt wel dat het zicht naar achteren niet wordt belemmerd.

De auto is overwegend wit. Qua kleurveiligheid een gemiddelde score. Helaas wordt het reeds gebrekkige animo om in te stappen verder verminderd door de lelijke combinatie van wit met een vaal bordeaux-rood dak. Een kleur die afgrijselijk doorloopt in de raamstijlen. Dus nog minder punten voor design.

ISIS vermeldt wel hoeveel auto’s er op hun bestemming arriveerden, maar niet hoeveel er vertrokken. Wat 330 een nietszeggend cijfer maakt voor de betrouwbaarheid van dit model. Op bijvoorbeeld 33 duizend starters geen aantal om de auto aan te bevelen. De 330 die de finish haalden zijn bovendien niet beschikbaar als occasion, en vermoedelijk zelfs ongeschikt voor onderdelen. Hoewel de laatste eigenaren ervan wel overal te vinden zijn, wordt navragen hoe de auto is bevallen desalniettemin erg lastig.

Halal of Haram?

Bovenstaande observaties maken zaken alleen vreemder, en geven geen antwoord op de vraag waarom dit model dood moet. Of is het juist dood mag? Betreft het een uitverkoren model? Mag het boven eeuwig vol maagden, eeuwig allah’s wegen op? Het gaat om een vrij klein vierdeursmodel, wat de instap voor dames achterin redelijk halal maakt. Dus geen gespartel om langs de voorstoelen te komen, wat onbedoeld tot zedenloos lichamelijk contact met de chauffeur kan leiden, of diens hoofd op hol kan brengen door een abusievelijke blootlegging van enkels. Wat dan ook, daar het model met de beste wil van de wereld niet paradijselijk genoemd kan worden, geen auto voor hemelse dames. Het dood moeten ervan is hiermee toch aannemelijker dan het dood mogen.

Aan de andere kant, zoals alle goden zijn allah’s wegen eveneens ondoorgrondelijk, en bovendien is zijn reputatie qua vrouwvriendelijkheid niet om over naar huis te schrijven, dus kunnen die 330 boven zomaar slettenbakken worden. En waren de 22 andere het op aarde al. Reden waarom geen goede moslim ze wilde besturen, en ze op afstand de weg naar allah insloegen.

 

Update
Lezer Mark heeft het modelmysterie ontrafeld (zie reacties). ISIS bomt met de Mazda Carol (DeLuxe). Hier meer over dit circa 20 pk monster.