MOUNTAIN VIEW – Google zou op het punt staan zijn beroemde homepage te veranderen. De pagina is al 21 jaar zo simpel als mogelijk: witte achtergrond, een logo, een zoekvenster en een paar knoppen, met af en toe een doodle voor een speciale gebeurtenis.
Volgens berichten in onder meer The Guardian werkt Google aan een persoonlijke feed voor elke gebruiker, met onder meer nieuwsberichten en informatie over onderwerpen die waarschijnlijk bij mensen passen. Die verandering wordt al doorgevoerd in de Google-app voor iOS en Android.
Dat de Google-homepage er zo simpel uitziet, is een bewuste keuze van het bedrijf. Hoe eenvoudiger het is, hoe meer mensen het kunnen gebruiken. Toenmalig Google-vicepresident Marissa Mayer, die later Yahoo zou leiden, schreef in 2008 op het Google-blog dat ze op een avond een mail kreeg met het getal 37 in het onderwerpveld, en geen tekst. De cryptische boodschap kwam van iemand die eerder mails had gestuurd met getallen 33 en 53. Bij een mail met het getal 61 stond een boodschap ''we worden zwaar''. De mails bleken afkomstig van een werknemer die het aantal woorden op de site bijhield. De boodschap was: hoe simpeler, hoe beter. In 1999 telde de homepage zelfs maar dertien woorden.