AMSTERDAM – De internetfraude met nepmails om de consument te bestelen en op te lichten, heeft nu ook de reisbranche bereikt. Zo kreeg onder meer online reisbureau Cheaptickets te maken met een frontale aanval, meldt De Telegraaf.
Het zogenoemde phishing loopt ernstig uit de hand, zegt directeur Fleur van Eck van de Fraudehelpdesk. ”Alleen dit jaar hebben we al meer dan 70.000 meldingen van phishing gekregen. Dat is een ongekende toename.”
De totale schade loopt volgens Van Eck in de honderden miljoenen, ‘maar is moeilijk in kaart te brengen’. ”Wij werken samen met de Universiteit Twente om de slinkse inbraakmethoden van de webfraudeurs te analyseren”, aldus Van Eck, die pleit voor een speciale fraude-autoriteit van de overheid om keihard in te kunnen grijpen.
Cheaptickets
In het geval van Cheaptickets vermoedt het online reisbureau dat er een lek zat tussen hun website en die van creditcards, waardoor mailadressen en reserveringen onderschept konden worden. Cheaptickets heeft ondertussen de tegenaanval ingezet: ”Door hun nepsite te hacken en plat te leggen. Daardoor is de schade van het misbruik van onze website en naam gelukkig beperkt gebleven”, laat topman John Mangelaars van BCD-dochter Travix, waar Cheaptickets onder valt, weten.
Nederland staat volgens Van Eck in Europa op de eerste plaats met het aantal slachtoffers van phishingaanvallen. ”Wereldwijd zijn we na Amerika en China nummer drie.”