TOKIO – Jonge Japanse vrouwen komen op zomeravonden massaal af op de zwembaden van de luxe hotels. Niet om te zwemmen, maar om te shinen op social media. Het doel van de meisjes is om in hun bikini's selfies te maken, terwijl ze op hippe luchtbedjes cocktails drinken met vrienden.
Nightpools in Japan zijn er al sinds 2001, maar zijn dankzij de social media nu vooral in trek bij Japanse meiden. ''Er zijn avonden bij dat mensen drie uur in de rij moeten staan wachten'', zegt een woordvoerder van het hotel Chiyoda Ward in Tokio aan The Japan Times. ''We hadden nooit gedacht dat het effect van social media zo groot zou zijn", vertelt de woordvoerder. Het Prince Hotel in de Japanse hoofdstad verwacht dit jaar drie keer zoveel bezoekers.
Uit een onlinepeiling blijkt dat 44 procent van de ondervraagde Japanse vrouwen zegt dat ze uitgaan ''met het uitdrukkelijk doel om foto's te uploaden naar sociale media''. Hoofdredacteur Nao Ohashi van het reismagazine Jalan zegt: ''Social media is voor jonge vrouwen een instrument om erkenning te krijgen."
Meer volgers
Een bezoek aan het pas geopende zwembad van het hotel New Otani in Tokio is met een entreeprijs van omgerekend ruim 60 euro niet goedkoop. ''Het voelt als iets speciaals en buitengewoon. Ik ben blij dat ik iets op sociale media kan plaatsen om meer volgers te krijgen'', zegt een 22-jarige studente in The Japan Times. ''Ik zal niet zwemmen, want daarmee gaan mijn make-up en kapsel in de war."
Meer bedrijven springen in op de Aziatische trend en pikken een graantje mee. Vooral pretparken en vakantieparken, waaronder themapark Huis ten Bosch in Nagasaki, hebben hun zwembaden in de avonduren geopend en bieden lagere entreeprijzen dan de luxe hotels.