FRAMINGHAM – In het tweede kwartaal van dit jaar zijn er iets minder smartphones verscheept in vergelijking met het tweede kwartaal een jaar eerder. Dat blijkt uit cijfers van marktonderzoeker IDC. Het gaat om een daling van 1,3 procent. In vergelijking met het eerste kwartaal komt de daling uit op 0,8 procent.
Smartphonemakers verscheepten in het tweede kwartaal in totaal 341,6 miljoen toestellen. Samsung blijft nog steeds marktleider. Chinese fabrikanten hebben bijna de helft van de markt in handen. In de top 5 zijn Huawei, Oppo en Xiaomi terug te vinden.
Samsung zag het marktaandeel in het eerste kwartaal van dit jaar licht groeien. Dat geldt ook voor Apple dat op de tweede plaats staat. Het concern voelt wel de hete adem van Huawei in de nek. Huawei kende een groei van ruim 16 procent. Oppo, een merk dat zich op de Chinese markt concentreert met een uitgekiende manier van marketing, heeft de vierde plek in handen en zag het marktaandeel opnieuw stijgen. Oppo zet vol in op verkoop via fysieke winkels. Daarmee trekt het merk niet alleen jonge consumenten maar ook een grote groep ouderen die relatief onbekend zijn met onlineshoppen.
Hoewel de markt een lichte terugval laat zien, is IDC optimistisch over de tweede helft van 2017. Dat heeft te maken met nieuwe modellen waarmee de marktleiders Samsung en Apple binnenkort komen. Verder stelt de onderzoeker dat de krimp juist veroorzaakt wordt door de kleine merken die op lokaal niveau moeite hebben de grote spelers bij te benen. Dat komt volgens Ryan Reith van IDC omdat de grote merken in staat zijn klanten in alle prijssegmenten te bedienen en makkelijker toegang hebben tot de diverse lokale markten.