NEW YORK – Door een miljoeneninvestering van de Duitse uitgever Axel Springer en The New York Times kan de digitale kiosk Blendle internationaal uitbreiden. Ondernemer Alexander Klöpping omschrijft dat in de Volkskrant als ‘noodzakelijk’.
Springer en de Amerikaanse krant stoppen samen 3 miljoen euro in Blendle. Klöpping, die de kiosk met Marten Blankesteijn runt, was de afgelopen zes maanden bezig met een zoektocht naar investeerders. “We groeien ontzettend snel, maar de afzetmarkt in Nederland is niet groot genoeg voor ons”, vertelt hij. En dus is schaalvergroting nodig.
Klöpping is ‘op papier’ miljonair geworden door Blendle, dat volgens de Volkskrant 13 miljoen euro waard is. “Dat kan ik niet ontkennen. Maar al het geld gaat direct het in bedrijf. Blendle maakt nog altijd veel verlies, dat hoort bij een start-up. Marten en ik betalen onszelf niet uit.” Zonder de investering van Springer en de krant zou Blendle failliet zijn, benadrukt hij. “Maar dat wisten we van tevoren.”
Binnenkort zal het Blendle-aanbod worden uitgebreid met kranten als Bild en The New York Times, kondigt Klöpping aan. “Zeker, dat hoort bij de deal. Dat is ook het voordeel van deze uitgevers.” Wanneer het zover is, weet hij nog niet.