SEOUL – Apple doet volgens The Wall Street Journal goede zaken in Samsungs thuisland Zuid-Korea. De nieuwe iPhones van het concern zouden erg populair zijn in de voorverkoop.
De voorverkoop van de iPhone 6 en de grotere iPhone 6 Plus ging in Zuid-Korea op vrijdag van start. Sindsdien zijn de twee Apple-toestellen bij elkaar 100.000 keer besteld, schatten analisten op basis van cijfers van telecomproviders. Ter vergelijking: de Galaxy Note 4, het nieuwe vlaggenschip van Samsung, werd na de start van de voorverkoop in september naar schatting circa 30.000 keer besteld in hetzelfde tijdsbestek. Een kanttekening is uiteraard dat de twee Apple-toestellen in dit geval worden afgezet tegen maar één Samsung-smartphone.
Toch denkt Lee Seung-woo van marktonderzoeker IBK Securities dat Apple de komende tijd terreinwinst kan boeken ten opzichte van Samsung. Momenteel is het Zuid-Koreaanse bedrijf nog steeds de baas in eigen land. Uit cijfers van onderzoeksbureau Counterpoint Research blijkt dat Samsung in het tweede kwartaal ruim 60 procent van de smartphonemarkt in handen had, meer dan tien keer zo veel als Apple. “Maar nu Apple ook toestellen met grotere schermen verkoopt, wordt gevreesd dat Samsung daarmee zijn enige voordeel verliest.”