Voor klanten van ABN Amro en Rabobank wordt bankieren volgend jaar duurder. De kosten gaan bij deze twee banken gemiddeld met 5 procent omhoog, zo meldt het AD.
Hoewel klanten nog maar zelden gratis papieren afschriften krijgen en het meeste online zelf regelen, wordt het betaalpakket bij de twee grote banken toch weer duurder.
ABN Amro zegt dat de verhoging nodig is om te kunnen blijven investeren in nieuwe diensten en producten, zoals het mobiel betalen. Ook de Rabobank geeft investeringen op als reden voor de tariefsverhoging. “We willen onze dienstverlening op internet en de mobiele telefoon blijven vernieuwen. Steeds meer services kunnen 7×24 uur online geregeld worden,” aldus Kees Nanninga van de Rabo.
Bij ABN Amro gaat het bij het meest gebruikte pakket om een stijging van 4,6 procent. De tarieven lopen hierdoor op van 3,10 euro naar 3,25 euro per maand. Consumenten die alleen een privérekening hebben kunnen een stijging ruim 8 procent tegemoet zien.
Klanten die bij de Rabobank het Direct Pakket hebben, gaan 1,80 euro per maand betalen. Dat is nu nog 1,70 euro. Dit komt neer op stijging van zo’n 5,5 procent.
De Consumentenbond vindt het onbegrijpelijk dat de pakketten wéér duurder worden. “De banken hebben de mond vol van het centraal stellen van de klant, maar hoe past dit nu in dat plaatje?”, aldus Sandra de Jong van de consumentenorganisatie.
ING, SNS en de RegioBank zeggen de tarieven in 2015 niet te verhogen.