DEN HAAG – De Autoriteit Consument & Markt (ACM) is tijdens een studie naar videoplatforms, zoals YouTube, Facebook, Netflix en Dumpert, gestuit op oneerlijke algemene voorwaarden.
De toezichthouder heeft een verkennend onderzoek gedaan naar de algemene voorwaarden die onlinevideoplatforms stellen aan consumenten. Uit dat onderzoek blijkt dat sommige voorwaarden oneerlijk zijn. "Bijvoorbeeld omdat ze consumenten bepaalde rechten ontzeggen. Dit soort voorwaarden zijn niet uniek voor videoplatforms; ze zijn te vinden bij veel online diensten'', concludeert de toezichthouder. De ACM breidt het onderzoek naar deze voorwaarden nu uit, samen met de Europese collega’s.
De Autoriteit Consument & Markt wil meer inzicht krijgen in de concurrentie op de videomarkt die volgens de waakhond een stormachtige ontwikkeling doormaakt. Geen van de online videoplatforms heeft op dit moment een dominante positie op de markt voor online video’s en de advertenties daaromheen, concludeert de ACM. "In zo’n turbulente markt bestaat echter de kans dat alsnog concurrentieproblemen ontstaan. Daarom blijft de ACM de komende tijd de markt voor online videostreaming nauwgezet volgen."