NEW YORK – Het ministerie van gezondheid van de stad New York heeft een ICT-medewerker 20 dagen geschorst omdat hij telefoongesprekken met een robotstem afhandelde. Ronald Dillan was meerdere keren gewaarschuwd dat niet meer te doen.
De computerspecialist werkt op de helpdesk en voorziet collega’s en klanten van advies op het gebied van ICT. Tussen februari en april van vorig jaar zou Dillon minstens vijf keer ‘bewust als een robot’ hebben gebeld. Zijn imitatie was blijkbaar goed genoeg om bellers in de zeik te nemen. Zo besloot een verwarde klant later terug te bellen toen ze hem aan de lijn kreeg, omdat ze haar probleem toch echt met een mens wilde bespreken en niet met dat nieuwe antwoordapparaat.
De straf valt mee, want Ronalds werkgever had oorspronkelijk besloten om hem 34 dagen te schorsen. Door de rechter werd dat teruggebracht naar 20 dagen onbetaald thuiszitten. De man vindt zelf trouwens dat hij onschuldig is. In de rechtszaal beweerde hij dat hij helemaal geen robot nadeed, maar alleen langzaam een script oplas. Op deze manier wilde Dillon naar eigen zeggen voorkomen dat klanten hem niet zouden verstaan. Hij praat immers nogal snel en heeft een accent.
Ook klaagde Ronald dat zijn baas de pik op hem had. “Ze hadden moeite met mijn stemgeluid, dus ik probeerde monotoon te spreken”, legt hij nu uit aan de website DNAinfo. De rechter deed dat af als een onzinverhaal. Volgens haar is Dillon gewoon een ‘ontevreden’ medewerker die zijn baas niet mag. “Er is een verschil tussen langzaam en duidelijk communiceren en zo erg als een robot praten dat klanten niet meer kunnen weten dat je een mens bent”, luidde haar oordeel.