EDE – Nederlandse consumenten kopen meer en meer producten en diensten via internet. In het eerste halfjaar van 2017 besteedden Nederlanders 10,66 miljard euro online, een groei van 13 procent ten opzichte van een jaar eerder.
Volgens de Thuiswinkel Markt Monitor van marktonderzoeker GfK doen consumenten inmiddels bijna een kwart (23 procent) van al hun bestedingen online. Het meeste geld, 5,89 miljard euro, gaat naar producten. De overige 4,77 miljard euro geven mensen uit aan diensten als vliegreizen en verzekeringen. De grootste procentuele groei zat het afgelopen halfjaar in speelgoed (43 procent meer) en schoonheids- en verzorgingsproducten (plus 41 procent).
Volgens directeur Wijnand Jongen van ondernemersorganisatie Thuiswinkel.org laten de cijfers zien dat ''nagenoeg alle groei in de Nederlandse detailhandel afkomstig is van de online activiteiten van webwinkels en van winkels in de winkelstraat die ook online producten verkopen''. In fysieke winkels zit nauwelijks groei, op enkele uitzonderingen na. Woonwinkels doen bijvoorbeeld wel goede zaken.