Autochtone kinderen die op een ‘zwarte’ basisschool zitten, hebben twee keer zoveel kans dat zij hun middelbare school niet afmaken. Dat blijkt uit onderzoek op Amsterdamse scholen.
De kans dat autochtone kinderen zonder diploma van de middelbare school komen, stijgt van 3,6 procent naar 8 procent als er meer dan 77,7 procent allochtone leerlingen op hun basisschool zitten. Dat komt niet door de kwaliteit van het onderwijs, blijkt uit analyses van promovenda Cheng Boon Ong, maar door de samenstelling van de klassen. ,,De dynamiek op zo’n school, de manier waarop kinderen met elkaar omgaan heeft dat effect”, stelt copromotor Kristof de Witte.
Kinderen die vier keer of vaker wisselen van basisschool hebben overigens ook meer kans om vroegtijdig van school te gaan.
Het onderzoek is gedaan onder ruim 47.000 leerlingen uit verschillende groepen van de 241 Amsterdamse basisscholen. De kinderen zijn vanaf 2000 acht jaar lang gevolgd. Van de 241 basisscholen in Amsterdam hadden 56 scholen meer dan 77,7 procent allochtone leerlingen.
Het is voor het eerst dat het effect van schoolsamenstellingen in het basisonderwijs op de middelbare schoolcarrière is onderzocht. Cheng Boon Ong promoveert vrijdag aan de Universiteit Maastricht op het onderzoek.
Anp