Media

Mail checken in vliegtuig kost vermogen

14-11-2014 20:08

MONTREAL – De Canadese zakenman Jeremy Gutsche wilde tijdens een vlucht even zijn mail checken en een Powerpoint-bestandje versturen. Hij had beter kunnen wachten tot na de landing, want het gebruik van wifi in het vliegtuig kostte hem 960 euro.

Gutsche vloog met Singapore Airlines en wilde wat werken tijdens een lange vlucht. In het vliegtuig was internet, dus dat kwam goed uit. De Canadees dacht met 30 dollar wel klaar te zijn, maar bij het afrekenen moest hij veel en veel meer betalen. Op zijn blog doet Gutsche zijn beklag. “Als de rekening zo hoog was omdat ik bijvoorbeeld de hele vlucht naar Netflix had zitten kijken. Maar dat kon niet eens. De verbinding was zo tergend langzaam dat het kijken naar een video niet eens kon.”

De passagier rekende uit wat hij had gekregen voor zijn goede geld. “Ik had 155 pagina’s bekeken, voornamelijk mijn e-mails”, schrijft hij. “Daarna probeerde ik een powerpoint-presentatie te versturen. Het document was 4MB. Dat duurde een uur en kostte me 80 euro. Ik hoop dat mijn team ervan heeft genoten voor dat geld.” Omdat de verbinding zo traag was, stuurde hij ook nog een mailtje om zijn mailperikelen aan zijn mensen te melden; kosten zo’n 8 euro. Gutsche schrijft dat hij de bijna 1000 euro aan internetkosten wel beter had kunnen besteden. “Bijvoorbeeld aan een trip naar Singapore. Maar daar kwam ik juist vandaan”, grapte hij.

Singapore Airlines heeft een klacht ontvangen van de boze passagier, maar het is nog niet duidelijk wat de luchtvaartmaatschappij ermee gaat doen.