DWDD is cultuur en Heel Holland Bakt is amusement. Menen de opinieleiders en doctorandus Dekker, die de publieke omroep uitkleedt in de veronderstelling er een Nederlandse BBC van te maken. Terwijl de BBC zeker zo veel amusement uitzendt als onze publieke zenders nu doen. Media en de meeste cultuuruitingen bieden op enigerlei wijze veelal genot bij kijkers, luisteraars en lezers. Zelfs een MH17-ramp, of wellicht juist deze vliegramp die kijkers al maanden vermaak biedt als is het een dramatische tv-serie.
Een zeker effectbejag is in media zelden afwezig, maar juist amusement bij de publieke omroep moet volgens deze regering wijken. Behalve vermaak voor goed opgeleiden, voor de IQ-bezitters die parlement en media bevolken. Die hun neus ophalen voor het plezier van de domme medemens. Die moet zich de storende reclameblokken en commerciële opzet van programma’s door RTL en SBS maar laten welgevallen.
Het wegzetten en uitsluiten van domme mensen is veel ernstiger en van een veel grotere omvang dan de discriminatie met islamofobie, antisemitisme en zwartepietisme. We kijken ervan weg. VMBO is een probleem en de Praktijkschool daaronder kennen we niet eens.
Ik lees De Gids, Verzameld werk van W.F. Hermans, bezoek musea met een kaart, schouwburgen en kijk op tv vooral NTR, Tegenlicht, Nieuwsuur en soms DWDD. Het biedt me plezier en ontspanning, heel verantwoord natuurlijk, maar toch: amusement. Al deze hobby’s gesubsidieerd door Den Haag. En dat blijft zo.
Maar voor m’n Kaapverdiaanse vriendin in Rotterdam, met drie zonen die nauwelijks werk krijgen vanwege hun lage opleiding en een verdachte huidskleur, moet het geringe restant publieke omroep weg.
Terwijl het juist voor lager opgeleiden belangrijk is dat ze programma’s nuttigen die met zorg zijn gemaakt, in plaats van uit overvloedig winst- en effectbejag. Ook bij RTL en soms zelfs SBS staat zorgvuldigheid voorop, maar ze moeten wel verdienen om te overleven en opboksen tegen een oneerlijke STER-reclame.
Juist voor laag opgeleiden zouden mediaopvoeding en dus de publieke omroep ook onderdeel moeten uitmaken van hun vorming in het basis- en middelbaar onderwijs. Bijvoorbeeld via voortreffelijke programma’s van BNN of Bureau Marokko in interactieve versies. Dat zou hen slimmer en kritischer kunnen maken en wellicht zelfs – ik durf het bijna niet te schrijven – aan een bredere smaak, taalgebruik en deelname aan de maatschappij en arbeidsmarkt kunnen helpen.
Maar nee, het vermaak voor hoger opgeleiden noemen we ‘cultuur’, of zelfs ‘educatie’ en daar mogen lager opgeleiden aan blijven meebetalen. DWDD is een fantastisch gemaakt programma en Matthijs van Nieuwkerk vangt terecht jaarlijks een half miljoen. Hij bezorgt topamusement en helpt de staat met mogelijk lager ziekteverzuim. Alles wat DWDD aanraakt verandert in goud. Zo boekt de marketing van startups succes, zoals de Universiteit van Nederland en kiosk Blendle van knuffelnerd Alexander Klöpping, die overigens na zijn succesvolle marketing stil afgevoerd werd als redacteur van De Correspondent.
Maar doet nog even het voorwoord voor een boek getiteld Silicon Valley, onder een vette, rode DWDD-sticker, en maakt daarvoor reclame onder 180.000 Twitter-volgers. De machtige uitgever Oscar van Gelderen weet waartoe het dient: “Meer inkopen, Ronnie!”, twitterde hij. ‘Bekend van DWDD’, staat ook op het boek van hoogleraar Erik Scherder. En ook de muziekhandel heeft in DWDD een geslaagd marketingplatform, tot en met de servieshandel van mevrouw Jaspers. (Zie: De Snijtafel)
Allemaal bijzonder positief en dus niets mis mee. Maar, mijnheer Dekker, kom niet aanzetten met de stickers ‘cultureel’ of ‘educatief’. Gewoon heerlijk amusement. Dat zal ook floreren bij RTL die een hele DWDD-zender kan bouwen. Het kan ook publiek blijven, maar waarom moeten dan de bakkende kijkers van Martine Bijl naar de Unilever-programma’s van RTL en SBS? Voetbalkijkers van Tom Egberts naar Kraaij jr.?
Stop met het discrimineren van het minder intelligente deel der natie, vaak veel armer dan Sander Dekker en ik, en ga pal staan voor een publieke omroep die ook hen smaakvol bedient. Productie vindt uiteindelijk al lang in een open markt plaats. Vooral in hun vorming; onderwijs en cultuur zijn niet voor niets onder één dak gebracht. Zie toe op zorgvuldige gemaakte, vermakelijke en toch min of meer educatieve programma’s waar we op tv en online in het onderwijs kijkers en leerlingen mee binden en leren. Wees eens echt creatief en vernieuwend.