HILVERSUM – De laatste kwalificatiewedstrijd van Oranje voor het WK in Rusland heeft ruim 2,7 miljoen kijkers getrokken. Dat is fors meer dan de wedstrijd tegen Wit-Rusland van afgelopen zaterdag. Dat treffen trok 2,1 miljoen kijkers, blijkt uit gepubliceerde kijkcijfers van Stichting Kijkonderzoek.
De wedstrijd tegen Bulgarije van 3 september trok ongeveer evenveel kijkers als de zwanenzang van Oranje dinsdag. Oranje had met grote cijfers moeten winnen van Zweden voor een plaats in de play-offs voor het WK in Rusland. De 2-0 overwinning van Nederland op Zweden dinsdag was niet voldoende en betekende dat Oranje volgend jaar zomer definitief ontbreekt op het WK.
In tegenstelling tot het voetbal, doen de Nederlandse deelnemers aan de World Solar Challenge in Australië het heel goed. De zonneauto Nuna9 uit Delft gaat nog steeds aan de leiding van het 'WK voor zonneauto's', concurrent RED Shift uit Twente is opgeklommen van de vierde naar de derde plaats en in de klasse voor gezinsauto's ligt de Stella Vie van de TU Eindhoven aan kop. Oranje boven down under, het dagelijkse verslag van de race op NPO1, deed het maandag ook weer goed. Met bijna 1,6 miljoen kijkers staat het programma op de derde plek van de kijkcijferlijst.
Oranje down under is te zien direct na het NOS journaal van 20.00 uur. Dat was met 1,9 miljoen kijkers het op één na best bekeken programma.