Sinds het dieptepunt van de huizenmarkt in juni 2013 zijn de huizenprijzen niet alleen elk jaar gestegen, ook de trend is sindsdien constant gestegen en schommelt de laatste 4 jaar rond de 8 procent meldt het CBS.
De prijzen zijn inmiddels bijna 21 procent hoger dan op het dieptepunt van de huizencrisis in 2013. Vergeleken met de prijzen tijdens de piek van de huizenmarkt in 2008 zijn de prijzen nu 5 procent lager. Van de bestaande koopwoningen is het gemiddelde prijsniveau in augustus van dit jaar ongeveer even hoog als in maart 2007, vlak voor de piek van de woningmarkt.
Het aantal verkochte koopwoningen nam dit jaar flink toe. In de eerste 8 maanden van 2017 zijn ruim 155.000 huizen verkocht. Een stijging van bijna 17 procent ten opzichte van dezelfde periode in 2016.
De toename van het aantal verkochte huizen valt evident samen met een toename in het aantal verhuizingen. Dit lijkt zich te vertalen naar een groei in bijbehorende sectoren. Zo is in de woonwinkel branche de omzet de afgelopen 12 maanden met maar liefst 7,5 procent gestegen blijkt uit cijfers van het CBS.
Nu veel mensen een nieuwe woning betrekken is een piek te verwachten in de aanschaf van artikelen als raambekleding en vloeren. Een fris stel gordijnen en een fijne nieuwe vloer zijn wel zo gezellig in een nieuw huis. Steeds meer mensen kiezen ervoor de gordijnen en vloeren online aan te schaffen. Dat zie je bijvoorbeeld aan het in 2010 opgerichte Laminaatenpartket.nl, dat zich in korte tijd heeft opgewerkt tot een van de grootste spelers op de markt. Inmiddels hebben ze ook vijf fysieke winkels, verspreid door de Randstad.
Een bedrijf dat volledig op de online verkoop draait is Doehetbudget.nl, een specialist in raambekleding. Dit bedrijf produceert alle producten zelf en verkoopt dit zonder tussenpersoon direct aan de consument. Hierdoor kunnen ze lagere prijzen rekenen dan de ‘offline winkels’ voor gordijnen en aanverwante producten. Om de raamdecoratie in het echt te bekijken kun je de showroom in Alkmaar bezoeken.