AMSTERDAM – Een meerderheid van de ouders, ruim 65 procent, denkt dat hun kinderen niet weten welk gedrag op internet normaal is. Dat is een van de uitkomsten van een onderzoek onder 891 ouders naar het smartphone- en tabletgebruik van hun kroost.
Ouders zijn vooral bang dat hun kinderen op websites terechtkomen die niet voor hun ogen bedoeld zijn. Ook vrezen veel van hen dat hun kind online in contact komt met onbekenden en dat het op internet wordt gepest. Andere punten van zorg zijn overmatig internetgebruik en het delen van persoonlijke informatie. Over pestgedrag van hun eigen kind maken ouders zich minder zorgen. Dat geldt ook voor de eventuele hoge kosten en het effect van straling op de gezondheid.
Meer dan acht op de tien ouders vindt dat het aan hen is om hun kinderen te beschermen tegen mogelijk schadelijke content, maar tegelijkertijd rekent bijna driekwart erop dat de school tijdens de lessen een oogje in het zeil houdt. Een ruime meerderheid is van mening dat scholen kinderen zouden moeten leren hoe ze met verschillende media moeten omgaan.
Regels instellen
Waar 90 procent van de ouders waarde hecht aan afspraken over het gebruik van smartphones en tablets, maakt maar twee derde van de ouders ze ook echt. In de meeste gezinnen zijn de apparaten niet toegestaan tijdens het eten en gelden er regels over schermtijd. Veel kinderen mogen hun smartphone ‘s avonds niet meenemen naar hun slaapkamer. Ouders controleren vooral bij oudere kinderen wat ze uitspoken op internet, bijvoorbeeld door hun browsegeschiedenis te bekijken.
Volgens Remco Pijpers van Mijn Kind Online laat het onderzoek vooral zien dat Nederlandse ouders betrokken zijn. “De klassieke tegenstelling die vaak wordt gecreëerd is dat ze hun kinderen niet snappen en dat er op het gebied van digitale media een kloof is tussen ouder en kind. Maar uit allerlei recente studies blijkt het tegendeel”, zegt de expert. Pijpers vindt dat ouders zich niet moeten blindstaren op de risico’s. “Kinderen moeten het gevoel hebben dat ze bij hun ouders terechtkunnen.”
Het onderzoek is uitgevoerd in opdracht van Vodafone en Motivaction ter gelegenheid van de publicatie van WIJS magazine. Dit tijdschrift ondersteunt ouders met kinderen van 5 tot 17 jaar bij de mediaopvoeding.