Als je ernstig petrogedeformeerd bent heb je soms schreeuwend zin in luid beeld&geluid van cilinderexoten. Alfabetisch logischerwijs begin je dan ergens bij ‘A’. Daar Abarth voor Alfa komt, en deze Oostenrijkse Italiaan sowieso de moeite waard is, passeren er een paar van om de rest van de dag audiovisueel te veraangenamen.
We beginnen klein en simpel, en een beetje fout. Met een klassieke cinquecento van Abarth. De 695 SS. Nu klinkt de circa 38 pk in standaard trim hieruit niet echt als iets dat uitnodigt om naar te luisteren, maar zet het achterklepje goed open en het klinkt verrukkelijk. Wat daar zit, hier bloot te zien.
Desnoods kijkt u alleen wat rond. Naar de enige 1952 Abarth 1500 Biposto bijvoorbeeld (foto: wiki commons, door Edvvc die veel fijns flickert).
Met de vloerplaat en wat ondersteldelen van de Simca 1000 familie smeedde Abarth in de zestiger jaren een in aluminium opgebouwde Abarth-Simca coupé serie. Met twincam motoren in de 1300, 1500 en 2000 cc klassen, waar voor racedoeleinden 140 (1300) tot 212 pk (2000) uit kwam. De 2000 serie bereikte snelheden van 281 km/u.
Voordien (1960-1961) nam Abarth de Porsche 356 onder handen, waar de aluminium Porsche-Abarth 356 Carrera uit werd geschapen (21 stuks). De 1587 cc metende quad-cam boxer achterin levert circa 115 pk bij 6500 tpm.
Terug naar Fiat. Daar werd een van de meest exotische Abarths voor gecreeërd. De Fiat Abarth 2000 Scorpione uit 1969. Het klinkt beter dan wat achterin doet vermoeden. Er woont maar een ordinaire 1300 cc Fiat 124 motor. Opgesekst door Abarth komt er wel 110 pk uit. Wat de wig tot circa 178 km/u brengt.
Natuurlijk sluiten we met meer genot af dan een twee- of viertal kan leveren. Abarth serveert daartoe drie liter uit een 1970 Abarth Proto V8.
Mogelijk is er na dit laatste gesmul een smachtende behoefte aan het dubbele. In dat geval, prettige zestiens verder.
(Titelfoto: screenshot van een 1972 Fiat Abarth Osella SE. Deze tweeliter wordt na een luide waarschuwing bij youtube gestart)