Beste Anousha,
Als bij ons in Eesterga ‘5 december’ van de kalender wordt gescheurd, gaat er een zucht van verlichting door het huis.
De tien Nzumeloze maanden breken weer aan.
Heerlijk!
Niet meer dat gedram over een ‘inclusieve samenleving’. Niet meer dat hinderlijk onderbreken van andere sprekers op televisie. Niet meer die miljoenmiljard keer vertelde anekdote over je kind dat niet naar school wil. Niet meer dat eeuwig verongelijkte smoelwerk, waar psychiater Bram Bakker op verzoek van het AD qua Maslow-piramide wel raad mee zou weten.
Maar dit jaar is het anders.
Want Sinterklaas was nog niet met zijn Zwarte Pieten de grens over of je sprong op de volgende trein: #benniebeige.
#Benniebeige is een actie van de omroep KRONCRV. Doel: winkelketens er via een pamflet toe verleiden om een assortiment bh’s op te nemen in de zes kleuren die volgens visagisten en dermatologen ‘huidkleurig’ zijn. En om de bh die nu ‘huidkleurig’ wordt genoemd niet langer ‘huidkleurig’ te noemen.
Het eerste tegen het doorschijnen onder de jurk, het tweede omdat een misstand (“een onnodig gebrek aan diversiteit”) dient te worden rechtgezet.
Ik moest lachen.
En ik keek die namenlijst van de ondertekenaars eens door.
Sharon Eugenie van The Natural Hair Club NL. ‘Social influencer’ Soraja Haakmat. Anita Abaisa van Black Ladies Talk. Hélène Munganyende van I an SHERO. Charlene Hiwat-Kortstam van The Glow Up. Janice Deul van Diversity Rules. Ashaki Leito van Miss Black Hair Nederland. Stylist en blogger Ashle Danso. Shaneequa Vrede van Melanin on Top. Patrcia Mollenhauer van Women of Colours. Journalist Harriët Duurvoort. Nancy Poleon van BrandedU. Tirsa With van Bij1. Ebisse Rouw, Mariam El Maslouhi en jij-zei-de-gek van Dipsaus. Alfie Vanwyngarden van University of Colours. Megissa Esseboom van My Black Hair. Hadjar Benmiljoud van Joop.nl. En natuurlijk de useful idiot die altijd bij het kruisje tekent, haha.
En ik dacht: zoveel vrouwen van kracht… Die hebben toch die racisten van Hunkemöller, Hema, Zeeman, Livera en Sapph helemaal niet nodig om die zeskleurenlingerielijn te produceren? Die kunnen toch zeker prima zelf naar een producent stappen en een nieuw merk uit de grond stampen dat in de behoefte van de complete Nederlandse bevolking gaat voorzien? Dat is toch een prachtige business opportunity voor die wijven?
En dan hoop ik van harte dat jullie daar heel veel geld mee gaan verdienen en het hartstikke druk krijgen.
Te druk om te zeiken.
Vooral tussen begin november en 6 december.
Nou, succes!
JanD
PS. Alvast voor de partners van je kinderen: dit.