Is de wereld nou zo slim, of ben ik zo dom? Meer dan een volle werkdag geworsteld met computer, internet en helpdesken. Gevloekt, getierd, gescholden, en nu even de frustratie van me aftikken. Met als kernvraag: waarom is de wereld van communicatie niet nèt zo eenvoudig als die van gas, water en licht?
Het begon allemaal maandagavond. Ik wilde weer eens gaan Skypen maar de camera van de (Samsung)-laptop deed het niet. Op de vorige laptop werkte het wel – ik wéét hoe je de videofunctie moet activeren.
Dus.
Online zoeken naar nieuw besturingsprogramma. Onvindbaar. Wel voor allerlei andere modellen van Samsung, maar niet voor de mijne. Andere versies geprobeerd, maar telkens kwam de melding: “Er is een probleem met installeren van het nieuwe besturingsprogramma. Neem contact op met de fabrikant”.
De volgende ochtend de Samsung-helpdesk gebeld. Een ingewikkeld verhaal over Windows 8.1 dat het besturingsprogramma niet herkent – of zo. Of ik de software even kon updaten?
Ja hoor. Software ge-update. Duurde uren. Nog geen camera.
Samsung gebeld, tweede keer. Ik kreeg de tip: gooi ‘even’ het oude besturingsprogramma eraf.
Oude besturingsprogramma eraf gegooid, opnieuw geïnstalleerd. Nog niks. Nieuwe update software, tom-tie-dom-tie-dom, uurtje de laptop laten snorren, eindeloos klikken op ‘doorgaan’, maar… nog niks.
Samsung gebeld, derde keer. Dan maar grof de bijl erin, zei de medewerker: laptop “even terugzetten naar fabrieksinstellingen”. Eerst een backup maken van alle bestanden, duurt een poos. Terugzetten naar fabrieksinstellingen: duurt een poos. Nadeeltje: bij koop zat op de laptop Windows 8.0, niet 8.1. Dus terug naar een verouderde versie. Maar allà.
Een uurtje of drie – en wéér een serie software-updates – verder: hatsiekidee! Beeld op de camera!
Maar helaas. Nu werkte internet niet meer. Wel via de kabel, maar niet draadloos. Uurtje geprutst, geknoeid en gesleuteld, niks. Telkens de melding: ‘Er is geen netwerk’. Geen verdere uitleg, niks. ‘Er is geen netwerk’.
KPN Helpdesk gebeld. De werkdag was inmiddels een uurtje of zes oud. De vriendelijke KPN’er meldde: “Oh, Windows 8.0? Nee hoor, daarmee kom je niet meer op internet. Te veel lekken en problemen. Je moet updaten naar Windows 8.1, anders kunnen we niks doen”.
Wel fukkerdeduk-nog-an-toe! Het hele proces dus weer doorlopen in omgekeerde volgorde?! Met als lonkend vooruitzicht dat ik daarna nòg geen camerabeeld heb?
Maar er zat echt niks anders op. Echter: ‘gewoon’ downloaden van 8.1 kon niet. KPN Helpdesk weer gebeld. ‘Klopt, meneer. Eerst een Windows Update, daarná 8.1 downloaden, dan nogmaals een update, en dan moet het werken’.
Om 16 uur de Windows Update gestart. Een half uur naar het scherm zitten staren, niks dan een zandlopertje, geen enkele beweging. Dus tussendoor maar even naar de sportschool. Om 18 uur: update was halverwege. Dus maar even koken en eten. Om 20 uur: update klaar.
Nog geen internet. Plus: Office bleek inmiddels van de laptop gevaagd, dus ik kon mijn Word-documenten niet meer bewerken. Inmiddels was het 22 uur, ik vond het mooi geweest, morgen (vanochtend dus) nieuwe ronde nieuwe kansen.
De expert van KPN heeft er een paar minuten voor nodig om het probleem te verhelpen. En een half uurtje om de mailboxen van Windows Live Mail – ook verdwenen met het wegpoetsen van Office – weer te installeren. Daartoe moeten wel de wachtwoorden, die ik nergens meer kan vinden, opnieuw worden ingesteld – waarna de mail op de telefoon het niet meer doet.
Dan nog even Office opnieuw installeren. Waar heb ik dat ooit gekochte pakket ook al weer? Rommelen in kasten en lades, zoeken, installeren.
Tegen 11 uur vandaag – 37 uur na het idee van ‘even Skypen’ – doet alles het weer. En kan ik dit stukje tikken en verzenden. En: de camera werkt nu ook.
Alles overziend: ben ik nou zo’n enorme oen? Of is er structureel iets mis in het systeem? Als ik een storing heb in de nutsvoorzieningen, is één telefoontje naar NUON of Essent of wie dan ook voldoende. Als mijn auto het niet doet, hebben we de Wegenwacht. Die verwisselt – bijvoorbeeld – de accu en zegt niet “Meneertje, verwisselt u gewoon even de accu”.
Maar in de hoogtechnologische wereld van internet en laptops, in die jungle van passwords, accounts, registraties, updates en abonnementen, moet de consument-zonder-ICT-afdeling zelf zijn weg zoeken.
Ik báál d’r van.