Media & TV

Facebook begint met slopen businessmodel FB-pagina afhankelijke media, einde verkeer via FB

12-01-2018 10:01

Facebook zal een aantal veranderingen ondergaan. Het medium wil voortaan meer de nadruk leggen op “betekenisvolle sociale interacties”, in plaats van dat mensen enkel door het Nieuwsoverzicht scrollen, waarvan critici stellen dat dat zeer verslavend werkt. Oprichter Mark Zuckerberg maakte het nieuws donderdag bekend.

Zuckerberg laat weten dat de veranderingen “groot: zullen zijn. Voor de korte termijn betekent dat wel dat er minder tijd op Facebook zal worden gespendeerd. Maar op langere termijn zal zowel de gebruikers als het bedrijf erop vooruitgaan, stelt Zuckerberg. “Ik verwacht dat de tijd die je wel op Facebook spendeert meer waardevol zal zijn.”

Voor media en bedrijven die veel verkeer binnen krijgen via Facebook zullen de veranderingen inslaan als een bom. “Virale video’s en nieuwsartikelen zullen veel minder opduiken, tenzij er veel op gereageerd wordt door je omgeving”, zo schrijft het AD:

 

“Je zal minder content van bedrijven en media zien, en wat je ziet zal aan strenge eisen moeten voldoen. We zien bijvoorbeeld dat er veel meer gediscussieerd wordt bij live video’s. Soms helpt nieuws om belangrijke gesprekken op te starten, maar al te vaak is het een passief gebeuren.

Het gaat hierbij om berichten die aanzetten tot reacties over en weer, berichten die je wellicht deelt via Messenger en berichten die je wellicht wil delen en waar je op wil reageren – of het nu gaat om een vriend die advies zoekt, een vriend die om tips voor een reis vraagt of een nieuwsbericht of video waarover veel discussie ontstaat.”

 

Concreet betekent dit dat bedrijven die hun bezoekersverkeer nu vooral binnenkrijgen via Facebook omdat ze pagina’s hebben met veel likes, een grote afname in het bezoekersverkeer zullen zien. Buzzfeed is hiervan een voorbeeld, maar ook het Nederlandse Upcoming.nl (die het moeten hebben van viraal gaande ‘lijstjes’) en VICE (met een doelgroep die zich vooral op Facebook bevindt) zullen de veranderingen flink gaan merken.

Ook de voorheen zo succesvolle Facebook video’s lijken te worden geofferd. Dat is opvallend omdat video enige tijd het speerpunt van zowel Facebook als met video adverterende bedrijven leek.

Maar uiteraard kan er altijd nog worden geadverteerd: advertenties worden juist niet uit de algoritmes geschrapt. Wie dus toch nog veel verkeer via Facebook wil binnenhalen voor bedrijf of medium zal voortaan flink in de buidel moeten tasten.

Anp/TPO