In de Grandland X huist – hou je vast – een 1.2 driecilinder motor, die dit lijvigste SUV-model uit Rüsselsheim voortsleept.
Die naam Grandland is natuurlijk niet voor niets, want dit is de grootste SUV in het toch al brede aanbod van Opel. Hij smoelt XL – mede door wat ontwerpfoefjes, zoals chroomlijnen die net eventjes langer doorlopen dan normaal, gespierde stootstrips en ook slim gebruik van aluminium accenten, die de auto visueel ophogen. Maar z’n breedgeschouderde claim maakt de Opel binnen meer dan waar. Je kan er easy met vijf volwassenen inklimmen en er is geen kruin die in deze Grandland X het plafond toucheert of een knie die irritant tegen de bestuurdersstoel drukt. Dat de Duitsers veel kaarten op dit model zetten blijkt uit de hoogwaardige afwerking en de toepassing van chique materialen voor het dashboard. Dat maakt hem haast tot een premium reisgenoot. Toegegeven, voornoemde kwaliteiten vallen soms onder het P-woord (Praktisch), maar de Grandland X ziet er desondanks opvallend sportief uit.
Het rijgedrag is dat echter niet. Terecht ook, want niemand haalt het in zijn hoofd om met dit type auto donuts te draaien en rubber te verbranden. Opel koos voor een verfijnde en vooral comfortabele rijbeleving. Daarbij hoor je de motor bijna nooit, welk verzet je daarbij ook kiest. Zeker op de snelweg – in ons geval de Italiaanse Autostrada’s boven Venetië – is hij fluisterstil, zelfs als je Berlusconi-achtige snelheden bereikt. Het voelt eigenlijk steeds alsof je een romige V6 aan boord hebt. En toch hebben wij het hier in de Grandland X – hou je vast – over een 1.2 driecilinder motor, die dit lijvigste SUV-model uit Rüsselsheim voortsleept. Uit dat familiepak vla worden wel even 130 PK – dik voldoende hier – geperst. Dit driepittertje staat derhalve ook bekend als dat PSA-wondertje, dat al in tal van Peugeot’s en Citroën’s (Opel’s nieuwe concern-genoten) is gelepeld. Deze klasse krachtbron is alvast een fijne bruidsschat.
Veel voor weinig, is nog altijd de verkoopformule die Opel in Nederland toepast. Zo vind je voor luttele (of geen) bedragen zaken als OnStar (échte mensen onder een knop, die je een restaurant kunnen adviseren, maar ook de hulpdiensten voor je kunnen mobiliseren), grootlicht-assistent en het Opel-only intellilux-systeem. Hiermee zet je de koplamp in zo’n stand, dat ie ’s avonds ook springende herten uit de berm en van de stoep knallende en appen-de scholieren spot. Net als OnStar kan dit levens redden, serieus. Qua stoelen hebben de Duitsers ook een naam hoog te houden. Al een paar jaar ontwikkelen ze zetels samen met gecertificeerde rugartsen en dat is ook weer te merken in de Grandland X. Na een hele dag hectisch toeren door Noord-Italië stap je topfit en verkwikt uit en kan je gelijk aan de Prosseco. Kritiekpunten? Eentje dan. Je moet de startknop vrij diep indrukken om de auto aan en uit te slingeren. Maar misschien is dat ook wel een veiligheidsvoorziening. Je wil niet dat je kids die auto opeens soft-touch starten. Uiteraard is er eveneens een dieselversie (een 1.6), die ook – fijn voor de zakelijke markt – leverbaar is met een filefrustratie-besparende automaat. Conclusie: als dit de eerste officiële liefdesbaby is tussen Opel en Peugeot (daar heet ie overigens de 3008), dan willen wij nog veel meer broertjes en zusjes.
Vanaf 30.499 euro.