Opinie

Er zijn jonge miljonairs in Nederland en dat is nieuws, aldus een volstrekt imbeciel WNL-persbericht

06-02-2018 13:59

Er zijn steeds meer jonge miljonairs in Nederland. Dat blijkt uit het met belastinggeld gefinancierde WNL-Staatstelevisieprogramma Stand van Nederland. Zelfs tijdens de crisisjaren is deze groep Nederlanders, tegen alle verwachtingen in, blijven doorgroeien. Het geheim van hun succes? Handig ondernemen, beleggen in virtueel geld of het uitwerken van een briljante ingeving. (Dus niet: een publieke omroep beginnen en uit de staatsruif vreten.)

Terwijl ze de veertig nog moeten passeren, zijn ze al dik binnen (0mdat ze écht hebben gewerkt, zij wél). Neem Colin van Gijn. Deze 35-jarige hoeft zich, in tegenstelling tot veel van zijn leeftijdsgenoten geen enkele zorgen te maken over zijn hypotheek. Zijn huis is al lang afbetaald. (Veel van zijn leeftijdsgenoten daarentegen grijpen vrijel elke gelegenheid aan om te huilen en te drammen dat het allemaal de schuld is van anderen dat er geen leuke baan is te vinden.) Op de oprit staan twee dikke auto’s (jaloers!). Allemaal betaald met Bitcoin (snel verbieden!). De afgelopen jaren investeerde Van Gijn flink in zogenaamde cryptovaluta en liep helemaal binnen (als een directeur van een publieke omroep). Print- ondernemer Marco Aarnink was nog jonger. Op zijn 29e had hij vierentwintig miljoen euro op de bank staan nadat hij zijn eigen bedrijf in drukwerk verkocht. (Andere millennials wonen op hun 29ste nog thuis en gaan dan maar wat vastgoed van de UvA bezetten, want dat is ook ‘werken’.)

‘Onderzoeksredactie’

Er zijn steeds meer van dit soort succesverhalen (JOH!). Het aantal miljonairs in ons land neemt namelijk toe (GROOT NIEUWS!). Dat blijkt uit ‘onderzoek’ van Publieke Omroep WNL, Het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) en Het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP). Gezamenlijk onderzochten ze het ‘huishoudboekje’ (redactie, niet voor publicatie: even bij opa en oma navragen wat dat exact is) van Nederland. Hoeveel geld bezitten we eigenlijk als Nederlanders? En zijn we er met zijn allen de laatste jaren op vooruit gegaan? (Spannend, spannend, spannend!)

De ‘onderzoeksredactie’ (lol) van Stand van Nederland kwam erachter dat er tijdens de crisis een groep Nederlanders is geweest die, tegen alle verwachtingen in, enorm is blijven doorgroeien: onze miljonairs. (Nou jaaaa!) Stand van Nederland portretteert deze week een aantal van deze jonge rijken. Allemaal vertellen ze hun bijzondere verhaal. Dit doen ze in duidelijke, hapklare brokken zonder al te moeilijk taalgebruik en zonder ingewikkelde zinnen, zodat ook de WNL-doelgroep het kan volgen. Uiteraard rijkelijk voorzien van gelikte graphics. Dat moet bij televisie anno 2018, veel gelikte graphics. Waarom weet niemand, maar omdat iedereen dat doet zal dat wel zo horen, want zo gaat dat in televisieland.

Toe-gan-ke-lij-ke ver-ha-len

Stand van Nederland is het wekelijkse economische Staatstelevisieprogramma van de NPO. Elke woensdag wordt door een ‘onderzoeksredactie’ van WNL in samenwerking met de data-onderzoekers van CBS en SCP gezocht naar trends in cijfers en ‘mooie verhalen’.

Bijzonder is dat de verhalen toe-gan-ke-lijk worden gemaakt, zodat iedereen ze kan be-grij-pen, dus al helemaal de gemiddelde Staatstelevisiekijker, die, kennelijk, nog altijd een ontzettende imbeciel is gezien de toon waarop deze Staatstelevisiekijker in persberichten van Staatsomroepen wordt toegesproken. Je zult een gemiddelde opleiding hebben gevolgd en per ongeluk NPO kijken, dan weet je gewoon niet wat je overkomt, zo achterlijk als je wordt behandeld.

Cijfers! Moeilijk, moeilijk, moeilijk!

En waar het op cijfers (Cijfers! Oei! Moeilijk! Snel, doe er veel plaatjes bij!) aankomt worden er speciale heldere graphics (lol) in de reportage verwerkt, zodat ook echt álle NPO-kijkers het kunnen begrijpen. Dus ook de analfabeten en demente bejaarden, wat toch een beetje het merendeel van de NPO-doelgroep is, al helemaal op Staatstelevisiekanaal NPO 2, een soort NPO 3 qua kijkcijfers maar dan met bejaarde ‘j0ngeren’.

 

Stand van Nederland, woensdag 7 februari, 20.25,  enorm superveel bekeken Staatstelevisiekanaal NPO 2.