Eindelijk is er weer een auto voor architecten, dirigenten en kunstenaars: de DS7 Crossback.
Net als Phil Collins ooit met Genesis heeft DS zich eerst na een mix tussen een solo –en groepscarrière nu helemaal losgeweekt van moedermerk Citroën. Waren de vorige modellen nog – zeker fraai gelukte – spin-offs van reguliere Citroëns, de nieuwe DS7 Crossback is een DS original, helemaal bedacht en ontworpen derhalve voor DS, overigens door onze landgenoot Ivo Groen. Zonder ironie: daar past enige trots. Ivo’s lef is enorm. Hij is natuurlijk in een paar grote schoenen gestapt.
Want de Pavlov-reactie bij het woordje DS blijft toch die vooruitstrevende Citroën DS, die wij in Nederland kennen als De Snoek, in 1955 onthuld op de autosalon van Parijs. Deze DS blijft het design-Genesis voor veel auto’s. Alle navolgende modellen van Citroën werden onverbiddelijk op deze Goddelijke schaal gewogen, zoals de futuristische CX, die bij de release in seventies als een soort Blade Runner 2029 prima kon tippen aan het origineel.
Het ware ook beide auto’s voor architecten, dirigenten, kunstschilders en topjournalisten. En pech onderweg – dat gebeurde regelmatig – heette daarbij natuurlijk ‘karakter’. Deze targetgroup kan nu weer worden bediend – zonder storingen gelukkig, want DS is het Toyota van Frankrijk – met de DS7 Crossback. Die Engelse toevoeging is trouwens best jammer, want DS wil – net als die grote premium mode –en cosmeticamerken uit Parijs – een Fránse grandeur uitstralen.
En dan hebben wij het niet over Banlieu-grandeur, maar over de grandeur, finesse en comfort, dat nog steeds heerst in het zevende arrondissement. Welnu, dat lijkt gelukt, al was het maar omdat President Macron bij zijn inauguratie in een DS 7 Crossback als een Zonnekoning over de Champs Elysees cruiste. ‘Avant Garde’, dat is volgens de DS-CEO het sleutelwoord van de DS7, maar dat is ie – net als Macron – niet. Het zou stiekem ook teveel oldschool Frankrijk zijn, niemand zit meer te wachten op veerbollen.
De DS7 Crossback valt bijvoorbeeld in het al bijna uitgemolken segment van de crossover-SUV en moet het dus opnemen tegen de nieuwe XC40, de BMW X1 en de gloednieuwe Jaguar E-Pace. En net zoals Jaguar, toch ook een ‘emotie’-merk, hier koos voor een ingetogen body, zo lijkt deze DS keurig van buiten gekamd en geföhnd. Meer Henri Leconte dan Serge Gainsbourg. Commercieel is het de juiste zet. De Citroen C6 was bijvoorbeeld ravissant, maar helaas niemand kocht ‘em. Dat moet anders met de DS 7, geef ze eens ongelijk. Zeker in Azië, waar DS bovendien nog een maagdelijk premium-imago heeft. Niemand zal de auto daar lastigvallen met die bepalende ex. Citroën, daar hebben ze in China namelijk nog nooit van gehoord. Wel van Louis Vuitton bijvoorbeeld, en de stiksels van de DS7-bekleding doen daar niet voor onder met hun handgemaakte-uitstraling. De Dash is zo effectief en clean als La Defense met twee grote TFT-schermen, waar je naar keuze je data op kan toveren. Het interieur communiceert een chique Franse versie van Bling.
De rij-eigenschappen zijn gericht op zweven en bepaald niet op driftig bochtjes –of donuts draaien. Hier in Nederland zullen de 1.5 BlueHDi 130 (vanaf 43.190 euro, gelijk ook de instapprijs) en de 1.6 Puretech 180 ongetwijfeld particulier en zakelijk het meest populair worden, al zijn er natuurlijk dikker gemotoriseerde versies leverbaar met respectievelijk 225 PK (benzine) en 180 PK (diesel). Het veersysteem wordt aangestuurd door een camera, die de weg, inclusief gaten, leest. Zeg maar het hydropneumatische systeem van de 21ste eeuw. De LED-koplampen van de DS7 (geen toeval natuurlijk: dit Heilige Getal) draaien in de bochten mee. Hé, waar zagen wij dat eerder?