Dit te koop staande huis wordt op een wel heel bijzondere manier onder de aandacht gebracht:
Het filmpje is onderdeel van de Huizenpromoter van ABN Amro: een actie waarbij je de gedurende de hele maand december een opvallende promotieactie voor je te koop staande woning kunt winnen.
Je huis op een reclamebord langs de snelweg bijvoorbeeld, of een hoofdrol in een radiocampagne. Of dus, zoals in bovenstaand filmpje, een bezichtigings-achtbaan. Als dat de kans op bezichtigingen (en uiteindelijk op verkoop) niet vergroot…
Heel leuk natuurlijk, maar eerlijk is eerlijk: de kans dat je niet wint is waarschijnlijk groter dan de kans dat je woning wel door ABN Amro gepromoot zal worden.
Gelukkig kun je zelf ook een heleboel dingen doen om je huis onder de aandacht van potentiële kopers te brengen. Behalve door ‘m op Funda (of andere site) te laten zetten (probeer daar niet extra voor te betalen bij een makelaar hoor. Is eigenlijk gewoon een standaard verkoopkanaal nu. Hij heeft er ook baar bij als het huis op de site staat.) en een te koop-bord in je tuin te zetten, natuurlijk. Vijf tips.
Natuurlijk staat je huis al op een site als Funda (toch?), maar heb je enig idee met hoeveel anderen je die site moet delen? Op Funda staan momenteel bijna 250.000 huizen te koop. Verspreid over heel Nederland uiteraard, maar toch: probeer maar eens op te vallen tussen zoveel anderen.
Daarnaast wordt je woning op Funda volgens een redelijk vast stramien onder de aandacht gebracht. Je kunt kiezen voor extra’s als 360 graden-filmpjes, maar verder kun je er zelf weinig origineels aan toevoegen. Maak daarom een eigen website voor je woning. Die kun je helemaal inrichten zoals jij het wilt en je daardoor onderscheiden van anderen. Als je zelf niet zo handig bent, kun je Woning Minisite inschakelen.
Deel de link naar jouw website op social media. En deel niet alleen de link, maar voorzie ‘m van een goeie tekst. Maak het zo opvallend mogelijk.
Indien je ‘m op Facebook zet: zorg dat dit specifieke bericht door iedereen te bekijken is, dus niet alleen door jouw vrienden. Op die manier kunnen meer mensen hem zien (en delen).
Houd het niet bij één update. Deel af en toe iets leuks: maak rond de kerstdagen bijvoorbeeld een foto van hoe gezellig jouw kerstboom staat. Zorg wel dat het geen overkill aan updates wordt om irritaties bij je vrienden te voorkomen.
Misschien niet het eerste waar je aan denkt: een vindersloon uitreiken. Maar het kan de mensen in jouw omgeving – kennissen, vrienden – stimuleren om (nog harder) hun best voor jou te doen.
Dit kun je ook groter aanpakken. Zet je huis op Zoek de Koper en geef aan hoeveel geld mensen kunnen verdienen door dé koper aan te dragen. Het bereik is groot; zo ongeveer heel Nederland kan jou helpen.
Niet alles hoeft digitaal te gebeuren. Maak een stel posters en doe een rondje langs drukke plekken, schrijft eyeopen. De website noemt stations als voorbeeld. Maar je kunt je poster natuurlijk ook (laten) ophangen bij de supermarkt en lokale ondernemers.
Heb je ervoor gekozen een vindersloon uit te reiken, zet dit dan ook op je poster. Dan valt-ie waarschijnlijk direct een stuk meer op.
Wie z’n huis verkoopt zet een bord in de tuin of plakt iets op de ramen. Dat wordt vast wel opgemerkt door voorbijgangers, maar op het heel erg opvalt?
Dat kun je origineler aanpakken. Bijvoorbeeld door het bord en je tuin uitbunding te versieren. Of maak nóg een bord waarop je voorbijgangers uitnodigt voor een kop koffie. Wie weet houd je daar direct een bezichtiging aan over.
Heb jij ook tips? Hoe zou jij je huis onder de aandacht brengen? Laat ‘t weten in de reacties hieronder.
Knap je huis op, dan verkoop je sneller
Dit artikel verscheen eerder op IEXGeld.nl