Playboy trekt zich terug van Facebook. Het mediabedrijf kondigt aan de Playboyaccounts te deactiveren die het beheert op de sociaalnetwerksite, onder meer vanwege de rel over het vermeende misbruik van gebruikersgegevens.
Facebook ligt onder vuur vanwege het schandaal rond Cambridge Analytica. Dat databedrijf zou persoonlijke informatie van tientallen miljoenen Facebookgebruikers hebben gebruikt om kiezersprofielen te maken.
Die recente privacyrel heeft bijgedragen aan het besluit tot nader orde te stoppen op de sociaalnetwerksite. “Meer dan 25 miljoen fans zijn betrokken bij Playboy via onze verschillende Facebookpagina’s”, aldus Playboy, dat niet “medeplichtig” wil zijn aan het blootstellen van de gebruikers aan dergelijke praktijken.
Playboy erkent in een verklaring dat Facebook sowieso geen optimaal platform is voor het bedrijf, dat vooral bekend is door het gelijknamige tijdschrift. De “strenge content- en beleidsrichtlijnen” van Facebook vormen volgens Playboy al jaren een obstakel voor “het uitdrukken van onze waarden”.
Anp