STUTTGART (ANP/DPA) – Het Duitse autoconcern Daimler, moederbedrijf van Mercedes-Benz en Smart, heeft in het eerste kwartaal een hogere omzet behaald dan een jaar eerder. Wel werd de omzetgroei geremd door wisselkoerseffecten door de sterkere euro. De winst viel lager uit dan een jaar eerder.
De omzet steeg met 3 procent tot 39,8 miljard euro ten opzichte van een jaar geleden. Als wisselkoerseffecten niet worden meegerekend was de omzet met 8 procent toegenomen. De nettowinst kwam uit op 2,35 miljard euro, tegen bijna 2,7 miljard euro een jaar eerder, toen mede werd geprofiteerd van eenmalige baten.
De wereldwijde verkoop van auto's en commerciële voertuigen zoals trucks en bussen ging met 7 procent bijna 807.000. Bij Mercedes-Benz was met een verkoopgroei van 5 procent tot 594.300 auto's sprake van het beste eerste kwartaal ooit.
Het bedrijf uit Stuttgart rekent voor heel 2018 op een lichte stijging van de verkoop, omzet en winst voor belastingen.