Tot op heden moest een serieuze macho zich op straat behelpen met een burgerlijke Hummer. Slap surrogaat dus. Daar kan na aanstaande 17 december verandering in komen. 17 december wordt de online veiling van 26 door het Amerikaanse Defense Logistics Agency (DLA) afgestoten Humvees bij IronPlanet afgerond. De 26 Humvees van de oorspronkelijke militaire 4×4 M998 en M1038 series zijn de eersten van zo’n vierduizend af te danken Humvees die de Amerikaanse strijdkrachten via GovPlanet in de (civiele) verkoop doet in plaats van ze te verschroten. Een lot dat alle ex-leger Humvees tot op heden beschoren was.
Het gaat om 26 door AM General geleverde High Mobility Multipurpose Wheeled Vehicles (HMMWV) gebouwd tussen 1987 en 1995, met alles van 1361 tot 38.334 miles op de klok. Om de Humvees tot in detail te bekijken moet je je inschrijven bij IronPlanet (gratis), waarna je van elk voertuig de staat van onderhoud, en de detail-foto’s van onder tot boven kunt bestuderen. Het bieden (hier hoe) begint bij $ 10.000, wat ze bij IronPlanet voor Europese gegadigden alvast vertaald hebben tot € 8012.
De voertuigen hoeven voor de Amerikaanse wet niet verder te worden gedemilitariseerd, maar mogen alleen off-road worden gebruikt. Gelukkig haalt een echte macho het niet in z’n harses om met een originele mil-patina Humvee de PC Hooft in te willen draaien, dus da’s geen probleem. Wat het bij aankoop moeten kunnen overleggen van een End-Use Certificate (EUC) of tekenen van de Hold Harmless Agreement (.pdf) misschien wel is.
Dan wat voertuigdetails. De aangeboden ongepantserde Humvees wegen leeg rond de 2500 kilo en hebben een laadvermogen tot 1100 kilo. Er is keuze uit de Troop of Cargo versies (hier de diverse verschillen). Allen hebben de oorspronkelijke standaard 6.2 liter V8 diesel (190 pk bij 3400 tpm, 515 Nm bij 1700 tpm), voorzien van een drietraps automatische transmissie. Dat laatste is wellicht jammer. Een echte vent of vrouw wil ‘dubbel klutsen’, en beheerst deze vaardigheid uit de tijd dat chauffeur zijn nog een vak was ook.
(Foto’s: IronPlanet.com)