AMSTERDAM – De finale van het Eurovisie Songfestival in Lissabon heeft zaterdagavond iets meer dan 3 miljoen kijkers getrokken. Het programma was daarmee veruit het best bekeken programma van de avond, zo blijkt uit cijfers van de Stichting KijkOnderzoek (SKO).
De populariteit van het Songfestival is in Nederland fors afgenomen. Vorig jaar keken nog ruim 4 miljoen mensen in ons land naar de finale van het liedjesfestijn, toen de Portugees Salvador Sobral de winst pakte en OG3NE namens Nederland op de elfde plaats eindigde. Vier jaar geleden trok de finale zelfs 5,1 miljoen kijkers, met The Common Linnets als Nederlandse inzending.
De 63e editie van Eurovisie Songfestival werd gewonnen door zangeres Netta Barzilai uit Israël met het liedje Toy, voor concurrenten Cyprus en Oostenrijk. Het is de vierde keer dat Israël het liedjesfestijn wint. Waylon eindigde in Lissabon namens Nederland op de achttiende plaats.
Het NOS Journaal van 20 uur eindigde in de kijkcijferlijst op de tweede plaats (ruim 1,6 miljoen), gevolgd door het programma Op weg naar het Songfestival (bijna 1,5 miljoen).